MOLDE: – Mange spør seg om vi har råd til å utrede Romsdalsaksen som et alternativ til Møreaksen. Jeg vil heller spørre om vi har råd til å la være. Plassen for ferjefri kryssing av Romsdalsfjorden i Nasjonal Transportplan ryker ikke. man har ikke så dårlig tid som noen sier, sa Geir A. Mo, administrerende direktør i Norges Lastebileier Forbund (NLF), som har 3300 medlemsbedrifter og organiserer rundt halvparten av landets transportbedrifter.

Sikkerhet og miljø

Han viste til at NLF konsekvent sier nei til undersjøiske tunneler, både av hensyn til helse, miljø og sikkerhet.

Terje Heggem var ordstyrer under møtet, han fortalte om et enormt engasjement rundt ferjefri E39.

I salen var det tydelig flertall for Romsdalsaksen, Jørn Inge Løvik fra Romsdalsaksen fikk sterkest applaus etter sitt innlegg. Det ble både klapping og buing etter hvert som politikerne fra ni partier måtte svare på konkrete spørsmål.

En av dem som gikk hardest ut, var Terje Tovan fra Borgerlisten.

Engasjement

– Det finnes ingen legitimitet i Møreaksen. Det er en frekkhet av NHO å støtte Møreaksen så tydelig. Jeg vet at det er mange næringslivsledere som ikke vil ha Møreaksen, sa Terje Tovan. Frank Sve (Frp) fortalte også om et stort engasjement fra alle deler av fylket for å utrede Romsdalsaksen.

Tove Lise Torve (Ap) har ikke fått liknende henvendelser, og hun lurte på hvorfor de som vil ha Romsdalsaksen ikke står fram med sine meninger. Som gruppeleder for Ap i fylkestinget vil hun følge vedtaket fra årsmøtet, der forslaget om å utrede Romsdalsaksen ble klart nedstemt.

Heidi Nakken (H) var også klar på at nå er det Møreaksen som gjelder, og går mot å utrede Romsdalsaksen. Hun viste til klare vedtak på både i kommunene, fylkestinget og Stortinget, og at Høyre holder seg til dette.

Men både Kristin Sørheim (Sp), Bjørn Jacobsen (SV), Frank Sve (Frp), Iver Nordseth (V) og Elisabeth Jørgenvåg (Nordmørslista) vil ha utredning. Forutsetningen er at staten betaler, siden dette er riksveg.

Delt fylkesting

Dermed ligger det an til spenning når fylkesutvalget skal fatte endelig vedtak i saka mandag. Den kan likevel bli tatt opp i fylkestinget senere i juni. Frank Sve sier at det kan bli aktuelt med en interpellasjon, slik at partiene som ikke er representert i fylkesutvalget også får komme med sin mening.

Ny teknologi

Sentralt under møtet i Bjørnsonhuset var ny bruteknologi som ikke var kjent da vedtaket om Møreaksen ble fattet.

– Vi må ta oss tid til å vurdere ny teknologi, uansett hvilken trasé som blir valgt, sa Bjørn Jacobsen. Det ble vist til at det skal bygges flytebru i Bjørnafjorden i Hordaland, den er lengre og enda mer værutsatt enn bru over Romsdalsfjorden.

Geir Kjersem fra LMG Marin sa at man ikke skal overdrive kompleksiteten i bruløsninger, og at teknologien stadig blir utviklet. Han mener samtidig at satsing på flytebruer kan gi et løft for norsk verftsindustri.

Styrke regionen

Daglig leder i Møreaksen AS, Harald Espeland, sa at det ikke er rett at en samlet transportnæring sier nei til Møreaksen.

–Mange transportører ønsker Møreaksen. Det er viktig å kople i hop regioner. Vi bygger ikke for gjennomgangstrafikken, men for å styrke regionen. Samtidig sparer vi ferjekostnader på 250 millioner kroner i året, sa Harald Espeland.

Mange er spent på hvor mye det vil koste i bompenger å kjøre Møreaksen. Her er det ingen svar foreløpig.

– Dette er det Stortinget som bestemmer, sa Espeland.

Delt om mernytten

Hvor stor mernytten for samfunnet ferjefri E39 er, strides de lærde om. Forsker Svein Braaten fra Møreforsking antyder 30 prosent mernytte, mens professorene Victor Norman og Torgeir Reve regner med mer en det tidoble av dette.