FRÆNA: Telemarksforsking har på oppdrag av Fræna kommune sett på skolestrukturen knyttet til de tre skolene Haukås, Sylte/Malme og Tornes.

Økonomisk en fordel

Nå er rapporten klar. Økonomisk er det en fordel å samle elevene på en større skole, konkluderer forskerne i den 80 sider store rapporten som ble offentliggjort mandag. Også kvalitetsmessig kommer en samling av elevene noe bedre ut enn å opprettholde tre skoler. Likevel anbefaler forskerne å beholde alle tre skolene.

«Fordelene ved en samling av elevene på Haukås skole gjelder både 1.–4. trinn og 5.–7. trinn, men synes størst for de eldste elevene. Ulempene ved en samling på Haukås synes betydelig større for 1.–4. årstrinn enn for 5.–7. årstrinn. Vi anbefaler derfor å gjøre et skille mellom disse, og anbefaler at 1.–4. klasse beholdes ved Sylte og Tornes, mens 5.–7. klasse legges til Haukås skole», står det i rapporten.

Overrasket

Ordfører Tove Henøen sier til Romsdals Budstikke at hun er overrasket over at det ikke er mer å spare på å samle elevene i en storskole i Elnesvågen.

-Innsparingspotensialet vi har snakket om har vært å samle elever i større klasser med færre lærere, men med den nye lærernormen så kan man ikke gjøre det. Derfor er det lite å spare på en storskole, sier Henøen.

Henøen har kjempet hardt for en desentralisert skolestruktur i Fræna.

-Er du fornøyd med konklusjonene ti l Telemarksforsking?

– Ja, det kan du godt si. Den underbygger en desentralisert skole. Det er i hvert fall ingen økonomiske argument for å sentralisere. Så er spørsmålet om man skal ha første til fjerde klasse eller første til sjuende klasse på alle skoler eller ikke. I forhold til hvor lite det er å spare så mener jeg at det beste er å beholde første til sjuende klasse som i dag, sier Henøen.

Lettere å rekruttere

Telemarksforsking har sette på en rekke forhold i sin analyse. Blant annet lærerrekruttering. «Erfaringsmessig er det lettere å rekruttere lærere til Haukås skole. Dette forholdet kan ha enda større betydning ved en antatt knapphet på utdannede lærere de nærmeste åra», heter det i rapporten.

Sosial arena

I rapporten blir det også drøftet hva det vil si for nærmiljøene om de små skolene legges ned. Tilbakemeldingene forskerne har fått tyder på at skolene har en stor sosial betydning, og er en viktig sosial arena i bygdene, heter det i rapporten.

ordfører: Tove Henøen. Foto: Bjørn Brunvoll Foto: Bjørn Brunvoll