Hver sommer ferdes ca. 700.000 turister på Trollstigen. Fortsatt mangler det mobildekning på 11 km av den nasjonale turistvegen – fra Trollstigen og ned mot Valldal. Ut fra sikkerhetshensyn er dette ikke holdbart.

I dag tar vi det for gitt at det er mobildekning nesten overalt. Og i alle fall på en nasjonal turistveg som er profilert som noe av det flotteste vi har av veger i landet. Vegen er riktignok åpen bare knapt halve året, men trafikken er til gjengjeld svært stor når den er åpen. Stor trafikk betyr større risiko for ulykker, og vi skal ikke lenger tilbake enn til helga da fem personer måtte til sjukehus etter en kollisjon i Trollstigen. Nå er det blitt dekning på Raumasiden av Trollstigvegen, men på sunnmørssiden er det altså fortsatt et langt svart dekningshull.

Teleselskapene har regnet på hva det vil koste å sikre full mobildekning. De har kommet opp med priser på rundt 70 millioner kroner i løpet av en tiårsperiode. Å dekke 60 prosent av strekninga vil koste ca. halvparten. Det er svært store summer, og det er forståelig at finansieringen blir vanskelig. På sikt tror vi ikke man kommer utenom å ha full mobildekning på alle veger.

Men det går an å gjøre tiltak som bedrer sikkerheten for dem som måtte rammes av ulykker på denne strekninga. Fylkesmannen har sendt brev til samferdselssjefen i fylket der han skisserer et alternativ som innebærer nødnett-terminaler for hver kilometer. Totalt vil dette koste i overkant av en million kroner i løpet av ti år, og da blir summene mer overkommelige.

Det er fylkeskommunen som eier fylkesveg 63 over Trollstigen, mens Statens vegvesen har ansvar for drift og vedlikehold. Vegvesenet har også ansvar for de nasjonale turistvegene. Fylkesmannen mener fylkeskommunen og Vegvesenet har et felles ansvar for sikkerheten til dem som ferdes langs denne strekninga. Samtidig har kommunene gjennom beredskapsplikten et generelt ansvar for sikkerheten til folk som befinner seg i kommunen. Det burde være nok instanser som skulle kunne samarbeide for å få dette til.