Lekteren som har det russiske atomkraftverket Akademik Lomonosov om bord, passerte søndag Kristiansand. Kystverket følger nøye med på slepet langs norskekysten.

Lekteren med atomkraftverket er 144 meter lang, 30 meter bred og 10 meter høy. Ifølge Aftenposten er kraftverket en russisk prototyp på en helt ny type flytende atomkraftverk med to urandrevne reaktorer. Kapasiteten skal være nok til å forsyne en storby med 200.000 mennesker med strøm, skriver Fædrelandsvennen.

Lekteren la ut fra kai i St. Petersburg 28. april. Den fraktes nå langs norskekysten og er ventet å ankomme Murmansk 22. mai. Der skal atombrensel lastes om bord før ferden går videre til Sibir.

Ifølge Dansk Radio passerte lekteren Bornholm torsdag 3. mai. Lekteren slepes av de russiske slepefartøyene Yasnyy og Umka. Konvoien bistås også av redningsfartøyet Spasatel Karev. På vei forbi Kristiansand ble atomkraftverket også fulgt av den norske slepebåten BB Supporter.

Full kontroll

– Vi har full kontroll på alt, sier havnevakta i Kristiansand til Fædrelandsvennen. Havnevakta vil ikke si noe om den uvanlige seilasen.

Norske myndigheter var i fjor sterkt kritisk til de russiske planene om å slepe atomkraftverket langs norskekysten. Etter samtaler mellom norske og russiske myndigheter ble det enighet om at det ikke skulle tas atombrensel om bord på kraftverket før det var framme i Murmansk.

Ifølge Kystverket er det ikke atombrensel om bord under transporten. Hele ferden langs norskekysten følges av Vardø sjøtrafikksentral og Kystverkets overvåkingsfly.

– Norsk slepebåtberedskap vil stasjoneres for å kunne mobiliseres så raskt som mulig, opplyser Kystverket.

Frykter ulykke

Miljøvernorganisasjonene Bellona og Greenpeace har reagert kraftig på transportplanene.

Etter å ha fått atombrensel om bord i Murmansk, skal kraftverket fraktes gjennom sårbare arktiske områder. Miljøbevegelsen er kritisk til prosjektet, og Greenpeace har kalt Akademik Lomonosov «et flytende Tsjernobyl».

Bellona har uttrykt bekymring for at det kan skje ulykker med atomreaktoren i de værharde områdene hvor det vil være vanskelig å yte teknisk bistand hvis en ulykke skulle skje.