Molde: Neste tirsdag får Plan- og utviklingsutvalget bompenger mellom Lønset og Hjelset på bordet. Rådmannens innstilling er basert på et forslag fra Statens vegvesen, og er ikke endelige fastsatte bompriser. Men innstillinga gir et bilde av maksimumsprisen det vil koste å kjøre vegstrekninga fra Lønset til Hjelset.

Prosjektet E39 Lønset – Hjelset er en ny veg på 9,5 kilometer, som er planlagt med fartsgrense 90 km/t og midtrekkverk. På deler av strekninga planlegges en- eller tosidig forbikjøringsfelt.

Prosjektet er vedtatt som en del av Nasjonal Transportplan og har i handlingsprogrammet til Statens vegvesen fått avsatt midler til realisering i perioden 2018 til 2023. Forutsetningen er at bilistene bidrar til finansieringa gjennom bompenger.

Av prosjektets totale kostnadsoverslag på 1380 millioner, er bompengeandelen beregnet til 770 millioner, beregnet i 2018-kroner.

Samsvarer med skisser

Forslaget til bompengesats er satt til inntil 27 kroner i gjennomsnittlig inntekt per passering. Det vil bety en pris på om lag 30 kroner for takstgruppe 1 (kjøretøy inn til 3500 kg), og 60 kroner for takstgruppe 2 (tyngre kjøretøy).

For kjøretøy i takstgruppe 1 er det lagt opp til 20 prosent rabatt med gyldig brikke. I tillegg er det foreslått at takstgruppe 1 får en times fri passering, og et tak på 60 passeringer i måneden.

– Takstnivået i det faglige grunnlaget som følger saka, samsvarer rimelig godt med tidligere skisserte takstgrunnlag, mener rådmannen.

Men han vil forelå å utvide timeregelen som gjør at man slipper å betale hvis man kjører tilbake innen en time.

– Rådmannen mener at Statens vegvesen må vurdere om det er mulig å øke timeregelen til å gjelde passeringer innenfor 2 timer. Videre bør Vegvesenet vurderer lavere passeringstak for betalte passeringer i måneden. I samtaler med Vegvesenet har en fått opplyst at skissert løsning er den mest brukte, men rådmannen finner likevel grunn til å be om en slik vurdering, skriver Dahl til politikerne.

Hvis det blir åpning for at elbiler skal betale bompenger i løpet av bompengeperioden, er det foreslått at taksten blir 50 prosent av normal takst.

Avhengig av bompenger

Det nye sjukehuset på Hjelset vil gi behov for en økt vegstandard på strekninga. Statens vegvesen skriver i sitt faglige grunnlag at «Årsdøgntrafikken ved Lønset var i 2016 på 5 780 kjøretøy. Dette er en vesentlig høgere trafikkmengde enn det dagens veg er dimensjonert for. Vegskulderen vil mange steder ikke tåle belastningen av tunge kjøretøy som må̊ slippe forbi utrykningskjøretøy. Tungbilandelen er på 14–17 prosent langs strekninga. I perioden 2007–2016 er det 19 registrerte ulykker på strekninga, med en alvorlig skadd og 24 lettere skadde.»

– Det planlegges anleggsstart i 2019 med ferdigstillelse sommeren 2022. Ferdigstillelsen er koordinert med tidspunktet for å ta det nye sjukehuset på Hjelset i bruk, skriver rådmann Arne Sverre Dahl i saksopplysningene.

Kommunestyret gjorde et prinsippvedtak om bompenger i 2016, nå skal endelig vedtak fattes, gjennom Plan- og utviklingsutvalget, formannskapet og kommunestyret.

– Prosjektet er avhengig av bompengefinansiering. Det er lagt opp til godkjenning av bompengesøknaden i Stortinget våren 2019. Det er viktig å sikre framdrifta ved at kommunen og fylkeskommunen godkjenner at prosjektet blir delvis finansiert med bompenger nå̊, skriver rådmann Arne Sverre Dahl.

Rom for justering

Bompengene skal kreves inn automatisk – enten med AutoPass-brikke eller videobilde av bilene som danner grunnlag for fakturautsendelse i etterkant av passering.

Innkrevingen vil skje i begge retninger, med bomstasjon på Hjelset. Det vil også bli innkrevd bompenger på den gamle E39-vegen som skal være lokalveg. Dette er et tiltak både for å unngå inntektstap og for å unngå at trafikken ikke blir redusert som forutsatt på den gamle vegen.

Dersom bompengeselskapets økonomiske situasjon gjør det nødvendig, kan gjennomsnittstaksten økes med inntil 20 prosent ut over prisstigningen og innkrevingsperioden forlenges med inntil 5 år.

Dersom inntektene blir høgere og/eller finansieringskostnadene lavere enn forutsatt, skal bompengetaksten reduseres eller bompengeperioden kortes ned. Endelig takst- og rabattsystem skal legges fram for lokalpolitisk behandling i god tid før innkrevingen starter.