Hver dag kjører flere enn 86.000 bilførere på vegene påvirket og sløvet av medisiner de tar. Bilførere i det som omtales som pillerus, er i ferd med å bli den desidert største gruppa ruskjørere i Norge. Totalt regner myndighetene med at oppimot 150.000 bilførere daglig kjører i rus etter enten å ha drukket alkohol, inntatt narkotiske stoff eller brukt medisiner. Tall fra Folkehelseinstituttet forteller at bilførere som kjører i ruspåvirket tilstand forårsaket av medisiner de tar, er i ferd med å bli et stadig større samfunnsproblem. I hver fjerde ulykke er en ruspåvirket fører innblandet.

Vi kunne ha løftet fram ulykkesstatistikken på norske veger. Tallene viser at antall drepte i trafikken er de laveste på 70 år. Statens vegvesen opplyser at i vintermånedene januar, februar og mars omkom 16 personer i trafikkulykker her i landet. I Møre og Romsdal var det to dødsulykker de tre første månedene av året. Sjøl om et lavt antall trafikkdrepte forteller at det langsiktige arbeidet for å få ned ulykkesstatistikken gir resultat, kan vi aldri ta pauser i arbeidet for å gjøre det tryggere å ferdes på vegene. Det bygges nye og bedre veger, og følges opp medtiltak med midtdelere og bedre siktlinjer, samt flere gang- og sykkelveger. Myndighetene holder hovedvegene snøfrie, fartsmålinger og vinterfartsgrenser er innført. Alt vel og bra, men 16 menneskeliv tapt i trafikken er 16 for mange. Ufattelige lidelser og savn omkranser hver eneste dødsulykke.

Omfanget av kjøring i pillerus, er det få som aner. Det er grunn til å tro at her ligger store mørketall bak myndighetenes observasjoner. Ansvaret for å la bilen stå dersom man har tatt medisiner som virker sløvende, hviler på hver enkelt av oss. Risikoen for å havne i ei ulykke om du kjører i pillerus er minst like stor som om man har tatt et annet rusmiddel. Politiet har fått et nyttig hjelpemiddel med apparatet Drugtest, der bilførere i narkorus eller pillerus kan avsløres. Skal man klare å komme til livs det omfattende problemet med bilførere i pillerus, må politiet holde hyppige kontroller. Myndighetene må se at trafikksikkerhet også handler om å gi politiet nødvendig utstyr og tid til å luke ut bilførere som er ruspåvirket. Det er uholdbart at én av hundre bilister kjører i rus.