I pressemeldinga lufthavnsjef John Offenberg ved Molde lufthavn Årø sendte ut onsdag ettermiddag, peker han på ulike årsaker til at trafikken sank i 2017.

– Hovedårsaken til trafikknedgangen på innland kan knyttes til ferdigstilling av Nyhamna Expansion prosjektet, samt opphør av Widerøes rute mellom Molde og Trondheim, forklarer Offenberg.

Lavere produksjon

Han skriver at det har vært en klar reduksjon i tilbudet i 2017.

– Totalt ble det produsert ca. 55 000 færre seter innenlands. Samtidig senket antall passasjerer seg klart mindre, med en reduksjon i antall passasjerer på ca. 35 000, påpeker Offenberg.

Det betyr at fyllingsgraden på flyene har vært bedret, særlig Widerøe og SAS har trukket ned antall seter, mens Norwegian har opprettholdt omtrent samme produksjon som året før.

– På utland har Wizzair økt produksjonen, og passasjermengden har økt tilsvarende. På øvrige utenlandsruter er produksjon og fyllingsgrad stabile. Vi har sett Trondheimsruten opphøre i 2017, og det samme gjelder Widerøes charterrute til Stord, som var direkte knyttet til arbeidene på Nyhamna, oppsummerer Offenberg.

Tung start på 2018

Når han ser på utsiktene for 2018, regner han med at trafikken vil fortsette å falle i første kvartal.

– Ettersom Gdansk-ruta flyttes til Vigra fra 27. mars, venter vi at utenlandstrafikken vil falle i betydelig grad. Denne ruta utgjør i dag rundt 60 prosent av utenlandstrafikken på Årø, og hadde alene nær 31.000 passasjerer i 2017.

Innenlands er det ventet fortsatt nedgang ettersom utbyggingsprosjektet på Nyhamns går mot slutten, og ringvirkninger av oljenedturen fortsatt påvirker trafikken.

– Utover året er det muligheter for forbedring. Det er oppstart av større bygge- og anleggsprosjekter i regionen, samt en generell forbedring av både lønnsomhet og oppdragsmengde for næringslivet i regionen, sier Offenberg.