Førsteamanuensis Erling Dokk Holm er svært kritisk til pengebruken som regjeringen legger opp til i Nasjonal Transportplan. I en kommentar i Aftenposten, tar han blant annet for seg Møreaksen. Den anerkjente forskeren og mye brukte foreleseren og spaltisten hevder planene om tunneler og nye veger allerede er utdaterte.

– Utdatert

«Nasjonal Transportplan 2018 -2029 er ennå ikke fylt ett år. Men den er, sett i lys av dagens ordskifte om teknologi, utdatert», skriver han i kommentaren. «Jo da, den vier et helt kapittel til den store teknologiske revolusjonen som hjemsøker biler og busser, men artig nok så har disse enorme endringene ingen konsekvenser for veibygging og annen infrastrukturutvikling», skriver Dokk Holm.

Om Møreaksen

Han bruker Møreaksen som et eksempel på hvor lite framtidsrettet politikken rundt samferdsel er.

«Den er beregnet å koste 37 milliarder kroner, der staten skal betale 29 av dem, mens resten skal betales med bompenger. Denne investeringen vil halvere turen mellom de to byene – fra om lag 2 timer i dag, til 1 time om noen år», skriver han i kommentaren, før han føyer til:

«I disse dager har flyselskapet Airbus testet ut et konsept de kaller CityAirbus. Det ser ut som science fiction, men det skal gjennomføre sine første flyvninger neste år, og i 2023 regner selskapet med at CityAirbus opererer kommersielt. Ideen er ganske enkel. En dronelignende elektrisk drevet farkost som transporterer folk i 120 km/t, som trenger en landingsplass på størrelse med en håndballbane, og som i sin første versjon tar fire personer.» Og:

37 milliarder kroner

Dokk Holm mener de 37 milliardene som er planlagt brukt til Møreaksen heller kunne blitt brukt «på å forbedre utdanningssystemet, eller på psykiatrien», og at samfunnet da kunne fått mer igjen for pengene.