Molde: – Det er en fjær i hatten for oss, og en tillitserklæring. Det finnes sikkert mange bra byråer i Slovenia eller andre steder sør i Europa. Likevel ønsket de å fly ned et lite byrå fra Nordvestlandet, sier daglig leder Arild Moen.

I fjor var det mye bilder og video fra Atlanterhavsvegen, Håholmen og mer som de innflydde journalistene fikk med seg hjem.

– Jeg tror Ford hadde tenkt å fly inn et tysk byrå, helt til de ble tipset om at vi holdt til i regionen her og kunne levere det de ønsket. Det var ingen selvfølge at vi skulle bli brukt igjen. Men tilbakemeldingene vi har fått er veldig gode. Det sa at vi har satt en ny standard for Ford på slike oppdrag, sier Moen.

Til mange medier

Medarbeiderne fra Foto og videoavdelingen i byrået som jobbet med Ford har vært Magnus Roaldset Furset på stillbilder og drone, og Håvard Bryhn på video.

– På lanseringen blir journalister fra alle de største bil-publikasjonene flydd inn. Vi tar bilder og lager video som disse journalistene får benytte seg av. I tillegg kan det hende at Ford bruker materialet i egen markedsføring, forteller fotograf Roaldset Furset.

Bildene og videoene blir dermed eksponert kraftig i mange store kanaler.

– Dette materialet erstatter ikke de store high end reklamefotograferingene som bilprodusentene har, men kommer i tillegg. Livsstils-innhold til tradisjonelle medier og sosiale medier blir stadig viktigere i denne bransjen også, sier Roaldset Furset.

Sammen med Bryhn var han i Slovenia om lag en uke. De hadde gjort mest mulig research på forhånd for å kunne produsere mye på kort tid.

– Vi må være veldig raske med leveringene på et slikt oppdrag, journalistene skal ha med seg ferdig materiale når de drar derfra. Det ble lange og hektiske dager, men det kunne vært verre. Kunden er strålende fornøyd, og overrasket over kvaliteten vi har levert på så kort tid, sier Roaldset Furset.

Bestselger

Det meste av filming og fotografering foregikk langs den lille kystlinja nær byen Piran. Et eksotisk sted, men med korte soloppganger og solnedganger. I tillegg var det ekstremt strengt regelverk for droneflyging.

Mens Ford i fjor lanserte modellene Ranger og Edge, var det i Slovenia nye utgaver av Ford Fiesta som sto i fokus.

– Vi jobbet med bestselger-varianten, men de presenterte flere forskjellige utgaver der nede, sier fotografene.

Opplegget til Ford er en årlig hendelse med nye modeller lansert på ulike steder.

– Signalene vi har fått fra Ford er at de vil bruke oss igjen også i framtida, sier Arild Moen.

Jobber mye med bil

Byrået Tingh, som nå har 9 ansatte, har relativt lang fartstid med å bistå internasjonale bilprodusenter. Av dem som har vært innom de siste åra er Volvo, Porsche, Ferrari, Alfa Romeo og Mini Cooper. Disse firmaene har flydd inn 30–40 personer til produksjon av bildene.

– Vi bor jo helt i indrefilet her på Vestlandet. Vi ser potensial til å ta større del av produksjonen framover. Til nå har vi jobbet mest med scouting og line production. Men vi synes det er kjekt å vokse til en posisjon hvor vi kan tilby mer. Kundene skal ikke lengre være nødt til å fly inn store crew fra Oslo eller Tyskland, sier daglig leder Arild Moen.

– Vi kjenner området her svært godt. Vi kan levere høg kvalitet på kort tid, og synes det er kjekt å kunne satse ekstra på film og foto, sier Moen.

Ford-team: Fotograf Magnus Furset Roaldset (t.h.) og Håvard Bryhn tilbake på kontoret i Molde hvor siste finpuss på film og bilder ble gjort denne uka. Foto: ERIK BIRKELAND
Første oppdrag: De flotte bildene og videoene Tingh leverte når Ford var i Moldeområdet i fjor sommer gjorde at de fikk oppdraget med årets lansering i Slovenia også. Foto: Magnus Roaldset Furset
Ny modell: Ford lanserte tre forskjellige versjoner av Fiesta. Furset Roaldset og Håvard Bryhn fokuserte på bestselgeren. Foto: Magnus Roaldset Furset