MOLDE: Etter avlysningen av Skyhøytfestivalen 24. august fortalte festivalsjef Pål Henning llstad at av rundt 1.500 solgte billetter var cirka 560 solgt til studenter, rundt 600 i ordinært salg, og resten, rundt 340, på faktura, altså sponsorsamarbeid. Dersom de 600 har kjøpt dagspass til 890 kroner, dreier det seg om rundt 540.000 kroner. I tillegg har studentene kjøpt billetter for 360.000 kroner.

Oppsummering 15. september

Den 26. august oppfordret Ilstad publikum til å sende krav til post@skyh.no.

Halvannen uke seinere skriver Ilstad i en sms til Romsdals Budstikke at de har blitt anbefalt å bruke god tid for å skaffe seg oversikt, og for at folk skal kunne komme med krav om tilbakebetaling.

– Årsaken er at vi ikke har lov til å fordele til noen framfor andre, for eksempel de som er først til mølla. Den 15. september gjør vi en oppsummering. Folk kan fortsatt sende inn krav på post@skyh.no, skriver Ilstad, og legger til:

– Etter dette vasker vi listene mot billettleverandøren. Normal praksis er at disse refunderer. I dette tilfellet blir det et samarbeid, skriver Ilstad.

– Hvor mange har kommet med krav så langt?

– Jeg har ikke den oversikten her, men estimerer det til cirka 150 stk., svarer Ilstad.

Tikkio en formidler av salg

– Som for alle andre i bransjen, er det reglene til arrangør som gjelder. Det er arrangøren som har et forretningsforhold til sluttkunden, sier Kjetil Aarseth, daglig leder i Tikkio.

Tikkio som løsning ble første gang lansert for Momentium i 2011. Deretter har det blitt utviklet som selvstendig løsning og er nå i bruk av 740 arrangører over hele landet.

– Hva er Tikkios rolle og ansvar i dette tilfellet?

– Vi står ikke på noen måte som garantist. Vi er en formidler av et salg, med fortløpende utbetalinger til arrangør. Faktisk er ikke pengene innom oss i det hele tatt. De går via PayEx og videre ut til arrangør. La oss si det er handlet billetter for 100.000 kroner. Innen få dager er 96.000 kroner tilbake til arrangør, minus vår provisjon på fire prosent, samt banktransaksjonskostnader, sier Aarseth, og viser til Tikkios kjøpsbetingelser, der det framgår at det er arrangørs betingelser som gjelder ved flytting eller avlysning. Disse betingelsene huker hver enkelt registrerte bruker av for hvert kjøp, sier Aarseth og legger til:

– Ingen av de jeg har snakket med i bransjen kjenner til et tilfelle der det går så langt mot festivalstart før det blir avlysning. Det er en helt spesiell situasjon, og utrolig kjipt for Molde, for arrangøren og for artistene, sier Aarseth og legger til:

– Pr. dags dato har vi ikke noe uoppgjort med Skyhøyt. Alt er utbetalt fra oss til dem.

– Hvor store summer og hvor mange billetter er det snakk om?

– Det er konfidensielt mellom oss og arrangøren.

– Blir det aktuelt å samarbeide med Skyhøyt på et seinere tidspunkt? Tikkio står som billettleverandør på Satyricon-konsert 22. november.

– Vi forholder oss til det vi har nå og så får vi ta noen diskusjoner og utveksle litt råd underveis, sier Aarseth.