De første lekkasjene fra Nasjonal Transportplan er klare. De prosjektene som regjeringspartiene og støttepartiene lanserte onsdag, er kjente prosjekt som har vært planlagt lenge. Nå kommer de inn i den første planperioden, noe som sikrer rask oppstart.

Her er prosjektene:

Flatmark - Monge

er en strekning på 5,3 km. Vegen er smal (6,5 meter) og har det vegvesenet kaller «svært dårlig kurvatur». Det er også en jernbaneundergang på strekningen. Hovedmålet for utbyggingen er redusert reisetid og færre trafikkulykker. Ny veg er planlagt med en vegbredde på 8,5 meter og fartsgrense på 80 km/t.

Vegtrekningen Monge - Flatmark skal rettes ut og gjøres bredere.

Rødstøl - Stuguflåten

er en flaskehals øverst i Romsdalen som strekker seg halvannen kilometer inn i Oppland fylke. Her har tungtransporten ofte problem på vinteren når den skal gjennom bratt stigning og krappe svinger. Nå skal vegen utbedres som 3-feltsveg med total vegbredde på 12,5 meter. Strekningen er på 4,8 km, og prislappen er estimert til en halv milliard kroner.

Strekningen Rødstøl - Stuguflåten er inne i transportplanen. Her blir det krabbefelt.

Krabbefeltet på sørsida av Ørskogfjellet

er planlagt mellom steinbruddet sør for Tverrelva til Dalegrova - en strekning på 2,6 km. Det har vært satt av 123 millioner kroner til prosjektet som er ferdig regulert.

Ørskogfjellet får krabbefelt slik at det blir lettere å komme seg forbi vogntogene.

Innfartsvegen Breivika - Lerstad er den store vinneren. Denne strekningen på 3,3 km blir firefelts veg i tunnel fra Breivika til Lerstad. Vegen skal avlaste både dagens Lerstadveg (fylkesveg 398) og E136 gjennom Moa og Åse. Prosjektet er en del av bypakken i Ålesund og blir et spleiselag mellom statlige midlert og bompenger.

I 2013 laget Statens vegvesen denne animasjonen av ny Lerstadveg: