MOLDE: Bak byråkratordet "rekkefølgebestemmelse" skjuler det seg et press fra Molde kommune når Møreaksen skal vurderes.

Krever sentrumsveg først

– Vi har stilt som krav at vegløsningen gjennom Molde sentrum må være ferdig den dagen det settes trafikk på Møreaksen, sier ordfører Torgeir Dahl.

– Hvor forpliktende er dette vedtaket om rekkefølgen; først veg gjennom byen så Møreaksen?

– Vi mener vedtaket med krav om rekkefølgen, forplikter staten. Det er kun kommunalministeren som kan overprøve kommunens vedtak. Gatene i Molde er ikke dimensjonert for å ta imot sterk trafikkvekst. Og jeg ser ikke for meg at kommunalministeren sier: "Det er greit, vi dundrer trafikken fra Møreaksen gjennom byens eksisterende gater", sier Dahl.

Han legger til at Statens vegvesen ser på tre ulike traseer for vegføring bak Molde sentrum.

Muligheten ligger åpen

Molde-ordføreren er varm tilhenger av fjordkryssingen langs Møreaksen.

– Hva skjer dersom Stortinget ikke prioriterer Møreaksen med oppstart mellom 2018-2021?

– Kommer ikke Møreaksen da, er jeg redd det kommer flere andre prosjekt fra ulike deler av landet inn og konkurrerer med oss. Vi har et mulighetsvindu nå for å få bygget Møreaksen. Den muligheten må vi benytte.

– Jeg er forbauset over at det kjøres omkamper der noen prøver å lage en forestilling om at dette handler om eliten mot det folkelige. Den beste måten å hindre utvikling på, er gjennom omkamper. Det er en ny måte å drive politikk på i Molde, i så fall, for vi har hatt tradisjon for å stå sammen når det gjelder. Her har kommunen på demokratisk vis tatt beslutninger, med et klart flertall. Da får man stå ved det, sier Dahl.

– Har du tenkt tanken at Møreaksen kanskje aldri kommer?

– Skulle det vise seg at en tverrpolitisk ambisjon om å bygge ferjefri E39 faller, oppstår det en ny situasjon. Jeg mener at uansett hvilken teknologi vi kan få med ferjene, vil vi aldri greie å binde sammen bo- og arbeidsmarkedene med nabobyene Ålesund og Kristiansund uten fastlandsforbindelse. Møreaksen er så viktig, ikke bare for Moldes utvikling, men også for Kristiansunds og Ålesunds utvikling. Nå har vi alle tiders mulighet til å skape ny vekst, sier Dahl.

– Har Molde kommune forlatt taken om at ferjeleiet flyttes fra Grandfjøra til Reknes?

– Jeg tror ikke det vil skje at ferjeleiet flyttes til Reknes. Vi er jo så nær en løsning med Møreaksen nå.

Hvorfor henger Molde igjen med planene om hvordan trafikken skal føres gjennom byen?

– Vi har spilt inn behovet for en avklaring i trasévalget til Statens vegvesen. Regjeringen har lagt opp til at ferjefri E39 skal tåle hastigheter opp mot 110 kilometer i timen. Jeg har personlig vært bekymret for at kravet om 110 kilometer i timen skal påvirke kostnadene så mye at det kan true prosjektet. Når det gjelder vegløsning gjennom Molde, har vår vurdering vært at det er en fordel om vegen ikke går i tunnel hele strekninga fra Haukebøen til øst for sentrum.

– Hvor avhengig er Molde av nye veger?

– Vi er i ferd med å få et alvorlig trafikkproblem, særlig innfartsvegen østfra. Køene der rammer ikke bare privatbilister og yrkestrafikk, men også kollektivtilbudet Molde er avhengig av å styrke. Det er foreslått én milliard kroner til ny innfartsveg østfra. Og vestfra må vi klare å få bygget gjennomfartsveg innen 2024, sier Torgeir Dahl.

– Har kommunen en plan B dersom det ikke skulle bli bevilget penger til nye veger?

– Nei, vi har ingen plan B. Molde vil få en vekst uansett, mener Jeg, men i likhet med Møre og Romsdal som helhet vil vi få en lavere vekst enn landet for øvrig dersom ikke ferjefri E39 bygges, pluss ny veg gjennom Molde, sier ordfører Dahl.