Rabalder blir navnet på den nye barnefestivalen – som nå har de fire første programpostene, logo, nettside og flere sponsorer på plass.Det forteller Eivind Fadnes, som er festivalsjef for Rabalder.

– Angående navnet har vi hatt en lang diskusjon i hele høst. Men vi kom fram til at Rabalder er et kult ord, som står for leven og stemning i en ellers stille park, sier Fadnes.

Fire programposter klare

Fredag slapp Rabalder-sjefen de første navna til den aller første utgaven av festivalen 1. og 2. juli neste år. Bandet Razika, Bare Egil og Aslags superpopulære barneshov, samt den lokale gruppapen Amtmann Leths døtre er klare.

Det samme er Yngve Hustad Reite, for mange kjent fra NRK p3.

– I samarbeid med Norconsult skal vi kjøre et kjemishow, som ledes av Yngve og utføres av lektor Bjørn Eidem, forteller Fadnes, som lover Rabalder med spennende eksperimenter med flytende nitrogen, skumkanoner og høye smell.

– Showet vil foregå på amfiscenen og passe perfekt inn i festivalens ønske om å også tilby pedagogisk innhold, sier Fadnes, som mener Razika, kjent for mange gjennom kultursekken, er et vanvittig fett band – og ikke minst, gode forbilder.

– Bare Egil og Aslak-showet har jeg sett mange ganger, det er utrolig artig. Og Amtmanns Lehts døtre skriver en helt ny forestilling til oss, sier Fadnes, som med dette har sluppet fire av 12 programposter. I tillegg blir det en rekke ulike aktiviteter under festivalen.

Tror på utsolgt park

Billettene er i salg fra fredag 3. desember og målgruppen er alle barn i alderen 3 til 12 år.

– Vi tar 400 kroner for todagers-pass, men kjører kampanjepris på et begrenset antall billetter før jul på 350 kroner. Dagspass koster 250 kroner, sier Fadnes, som nå har fått flere sponsorer på plass; Sparebanken Møre som hovedsponsor, samt Istad Kraft, Gjensidige, Norconsult og Romsdals Budstikke.

– Vi legger ut 1500 billetter. Og tror det blir utsolgt før sommeren, sier Fadnes, og legger til at festivalen har blitt godt mottatt.

– Vi har fått vanvittig positiv respons. Og føler vi blir tatt på alvor. Nå skal vi lage sommerens høydepunkt!

NY logo: Laget av Astrid Fadnes. Foto: illustrasjon