Lars Tiihonen kommer fra Larvik, men har bodd på Batnfjordsøra i tre år. Han har deltidsjobb som vaktmester på Høgtun folkehøgskole, og har funnet ut at det er større behov for å ha førerkort når man bor på Nordvestlandet enn hva tilfellet er i Vestfold.

– Her er det store avstander og ganske variabelt kollektivtilbud. Jeg har ikke følt et særlig stort behov for «lappen» tidligere, men nå er det definitivt på tide. Jeg er tross alt 27 år, sier Tiihonen til Romsdals Budstikke.

Foretrekker automat

Han forteller at han straks er i mål med kjøreopplæringen, men at han har slitt litt med å få godkjent prikken over i-en, nemlig oppkjøringen.

– Jeg er ikke helt komfortabel med manuell giring, og har lenge ønsket å kjøre opp med automat i stedet. Det passer meg og min kjørestil mye bedre. Nå har jeg fått ønsket oppfylt. Det er en drøm å få kjøre ABC sin nye BMW i3 elbil. Det er en fryd å kjøre denne bilen. Så innmari stille, med lydløs elmotor og flotte kjøreegenskaper. Jeg er BMW-frelst fra før, og er det ikke noe mindre nå som jeg får kjøre i3. Det er elbil som er tingen, ingen tvil om det, sier Lars Tiihonen.

Han synes det er ekstra gøy at han er den første kjøreskoleeleven i Molde som får opplæring i elbil. Han skal også kjøre opp i den samme elbilen, men det skjer ikke før i desember.

Ladegrep

Monica Ugelstad hos ABC Kjøreskole er i likhet med sin mann og kjøreskolelærer Lars, strålende fornøyd med den nye elbilen. Det er på tide at en kjøreskole i Molde endelig har tatt «ladegrep».

– Vi er først med elbil i Molde, men på landsbasis er det ganske mange elektriske kjøreskolebiler. Og flere vil det bli, sier Monica Ugelstad.

Lars Ugelstad sier at erfaringene hittil tilsier at elbil er «fole bra» også som kjøreskolebil.

– Når man sklir lydløst gjennom bysentrum på piggfrie dekk, da får man en god følelse av å faktisk være miljøvennlig. Bilen er særdeles lett å kjøre, og rekkevidden holder også for oss kjøreskolefolk. Våre biler går som regel rundt 20 mil hver dag, denne greier 25. Men vi må være ekstra observant på at fotgjengerne knapt nok hører bilen, og så er det en effektiv motorbrems når man slipper gassen. Det blir mindre manuell bremsing enn i en drivstoffbil. Det krever tilvenning, men fungerer utmerket, fastslår Lars Ugelstad.