På monsterjakt med mobiltelefonen

Mobilspillet «Pokémon Go» har på én uke klart å bli en farsott.

Pokemon GO tar av i Molde. Vi møtte en gjeng som fanget pokemon i parken ved Molde Kino  Foto: PATRICK DA SILVA SÆTHER

Fakta

Dette bør du vite.

  • Mobilspill i Pokémon-serien som ble lansert 6. juli.
  • Spillet er foreløpig kun tilgjengelig i USA, Australia, New Zealand og Storbritannia. Det er imidlertid mulig å få tak i også i Norge, om du er villig til å jobbe litt ekstra for det.
  • Gikk onsdag forbi Candy Crush som USAs mest poplære mobilspill noensinne.
  • Aksjeverdien til utgiveren av spillet, verdens største spillselskap Nintendo, har økt med over 50 prosent siden lanseringen.
  • Kilde: NTB / Wikipedia
Nyheter

Om du aldri har hørt om de må japanske monstrene kalt Pokémon, har nok oppstyret de siste dagene vært vanskelig å forstå. I løpet av en uke har mobilspillet «Pokémon Go» rukket å bli det mest brukte i USA noensinne, og sjøl om spillet egentlig ikke er tilgjengelig i Norge ennå er et stort antall nordmenn allerede i gang med å fange de virtuelle monstrene og fylle Pokédexen sin. Også i Molde og Romsdal.

Ut i marka

Målet med spillet er å fange monstre, søte små vennlige monstre kalt Pokémon (oversettes til lommemonstre), som du kan oppfostre og seinere bruke i kamp mot andre personer. Det som er nytt i Pokémon Go er at du nå må ut å bevege deg opp av sofaen og ut i den virkelige verden for å finne monstrene. For eksempel kan du finne én ved Kongebjørka, på Varden eller i hagen heime.

– Spillet er unikt og krysser det vi kjenner fra den virtuelle verden med den virkelig verden. Det trekker deg bort fra gutterommet, ut for å utforske og er sosialt samlende – på mange måter en spillutviklers drøm. Pokémon Go vil ta Norge med storm, sier teknologiekspert i Coxit PR, Magnus Brøyn, til VG.

Hvor monstrene dukker opp er nesten helt tilfeldig. Det fører stort sett bare til leik og moro ute i friluft, men har også hatt uheldige følger. Nyhetsbildet over hele verden har den siste uka vært preget av historier om de utrolige ting, både artige og grusomme, som har skjedd med folk ute på jakt etter Pikachu, Pidgey og Butterfree (navnet på noen av de forskjellige monstrene).

Spillet har ført til ulykker, og talspersoner ved en rekke minnesmerker rundt om i verden, deriblant Auschwitz-Birkenau-museet i Polen, har måttet be Pokémon-spillerne vise respekt og holde seg unna. I USA har man allerede opplevd at folk risikerer liv og helse på Pokémon-jakt.

Spill og virkelighet

Det er spillprodusenten Niantic som står bak Pokémon Go. Mobilspillet ble lansert for Android og iOS 6. juli i USA, Australia og New Zealand. Onsdag ble spillet sluppet også i Storbritannia.

Allerede har Go gått forbi den populære appen Tinder og har trolig flere aktive daglige brukere enn Twitter, ifølge det amerikanske tidsskriftet Fortune.

Årsaka til suksessen er kombinasjonen av en allerede populær spillserie med såkalt «augmented reality,» blandingen av spill og virkelighet. Spillet bruker nemlig mobilens kamera til å hente bilder fra den virkelige verden og kombinerer dette med virtuelle figurer og andre animasjoner. Videre bruker spillet geotagging og kartdata, altså data om hvor du befinner deg, til å bestemme handlingen i spillet. Er du nær vann vil du finne vannrelaterte monstre og på steder som blir mye besøkt finner du spesielle hendelser i spillet. I tillegg er det gratis.

Merkevare

Niantic har tidligere laget spillet «Ingress» med den samme teknologien, men dette spillet kom ikke i nærheten av den samme kommersielle suksessen som Pokémon har opplevd de siste dagene. Peter Warman, direktør i analyseselskapet Newzoo som blant annet tar for seg spillverdenen, forteller til Dagens Næringsliv at merkevaren Pókemon er årsaka til at Go har blitt den store snakkisen den siste uka.

– Pókemon er en av de største merkevarene i underholdningsindustrien. Det i seg sjøl gjør at det vil bli lastet ned flere titalls millioner ganger – uavhengig av konseptet, sier Warman til DN.

Sommerflørt?

Bare i USA har spillet over 21 millioner daglige brukere. Siden lanseringen har aksjeverdien til Nintendo steget med over 50 prosent, melder NTB. Warman i Newzoo synes imidlertid det er vanskelig å spå om interessen blir langvarig.

– Det er en overraskende nyskapende nyhet fra Nintendo. Det viser hvordan virtuell virkelighet vil spille en viktig rolle i hvordan alle vil kommunisere med hverandre – om det gjelder innhold eller i verdenssamfunnet på lengre sikt. Utvidet virkelighet (Augmented Reality – AR) vil være overalt og alltid påslått. Virtuell virkelighet er en mer tidsbegrenset opplevelse, sier Warman til DN.