Tidlig torsdag morgen var det møte mellom plannemnda og Vegdirektoratet om ferjeavlastningsprosjektet Nordøyvegen. Det var NRK som meldte dette først.

- Nå kan Nordøyvegen definitivt bygges!, forteller leder i plannemnda, Frank Sve, til Rbnett.

Fikk ikke godkjent

De tre tunnelene var planlagt med stigningsgrad på inntil 10 prosent.

- Vi fikk beskjed om at det ikke var vits å komme tilbake med forslag på ni prosent eller mer, sier Sve.

- Godt innenfor

Etter avslaget fortsatte prosjektgruppa med planlegginga, og fikk den mest trafikkerte tunnelen - mellom Hestøya og Haramsøya - ned til 7,8-7,9 prosent.

- Denne fikk vi godkjent av vegdirektøren i dag. Og hvis de andre to tunnelene får en stigningsgrad på sju prosent så er det godkjent av Vegdirektoratet. Og det skal vi klare, sier Sve.

Han mener åtte og sju prosent stigningsgrad er godt innenfor det som er forvarlig teknisk - og økonomisk.

- Hvis Vegdirektoratet hadde stått fast på grensa på fem prosent så hadde det ikke gått økonomisk. Men dette skal vi klare.

- Nordøyvegprosjektet er robust økonomisk, så det er ingen utfordring, sier han.

- Hva er neste steg nå?

- De to ytterste tunnelene må justeres til sju prosent stigningsgrad. Det skal også legges inn sikkerhetstiltak i alle tunnelene, som havarilommer og slikt. Men dette skulle gjøres uansett, så det er ikke ekstra arbeid. Nå satser vi på å ha planene klare til Fylkestinget i oktober, og etter det kan vi begynne med anbud.

- Når kan det første byggearbeidet starte?

- Hvis alt går på skinner så kan vi håpe at første byggetrinn er klart allerede høsten 2017 - men mer realistisk er nok våren 2018.

Frank Sve. Arkivfoto: Olav Skjegstad