Årø Bilsenter er forhandleren med flest merker i Molde, men nå blir det ett merke mindre. I slutten av mars sa firmaet opp forhandleravtalene med både Kia og Citroën. Som erstatning kommer Opel inn allerede om få uker. For første gang i historien skal Årø Bilsenter forhandle et tysk bilmerke. Opel forsvant fra Molde da Slatlem sa opp avtalen i fjor. Nå er det comeback.

– En av de store

– Vi har snust på Opel en stund, og vi var i nærheten av å satse på merket allerede i fjor. Nå er avtalen med Opel Norge i boks. Opel er noe helt nytt for oss, et helt annet merke enn det vi har på menyen nå. Opel er et gammelt tysk merke med giganten GM i ryggen – disse bilene har en lang og sterk tradisjon i Norge. Da jeg var ung var Opel en av de store her i Norge, sier daglig leder Helge Harstad til Romsdals Budstikke.

Andre boller

– Merket har framstått som litt «sidrompa» i noen år, men nå er det andre boller. Jeg er overbevist om at Opel er på full fart tilbake mot salgstoppen også i Norge, ellers hadde vi ikke satset som vi gjør, sier Helge Harstad.

Han ser for seg at det totale nybilvolumet vil øke nå som Kia og Citroën blir erstattet med Opel.

– Om fem år vet vi om det stemmer eller ei. Jeg tror timingen er god for å gå over til Opel nå, vi får med oss oppturen som kommer, tror Harstad.

– Hvorfor har dere sagt opp Kia og Citroën?

– Det ble vanskelig å holde på med både Kia og Hyundai samtidig. Det er to veldig like biler fra samme konsern. Samlet sett er heller ikke salget av disse to merkene stort nok til å nå våre mål. Det blir for likt. Jeg tror vi kommer til å selge nesten like mye av Hyundai, selv om nå Kia forsvinner gradvis. Oppsigelsen for både Kia og Citroën er på to år, men det kan jo fort skje at noen tar over for eksempel Kia her i Molde, sier Helge Harstad.

Fordommer

Når det gjelder komfortbilene fra Citroën ble salget rett og slett ukomfortabelt dårlig.

Farvel, Citroën Sveinung Julnes er forundret over at selv ikke en bil som Cactus klarte å løfte Citroën i Romsdal. Foto: Eirik Heen

– Vi har nesten ikke solgt Citroën personbiler de siste årene. Varebiler går det mer av. Det er overhodet ikke noe galt med bilene til Citroën, snarere tvert imot, men folks fordommer sitter fortsatt i. Vi gir oss med Citroën etter mange tiår med merket i Molde. Det er ikke vits å forhandle et merke som folk nesten ikke kjøper, sier han.

Hva så med Opel? Tidligere kjent som «hattkallbil», nå et offensivt merke med mange nye modeller. Nye Astra ble nylig kåret til Årets Bil i Europa. Selger Sveinung Julnes gleder seg.

– Opel blir suverent bra! Jeg har veldig sterk tro på dette prosjektet. Opel pøser ut nye og spennende modeller. De kommer med en «game changer» av en el-bil allerede til høsten, med rekkevidde på over 30 mil. Vi får inn de første demobilene i slutten av mai. Målet er å gjenreise Opel på lokale salgsstatistikker, fastslår Sveinung Julnes.

– Kia og Hyundai er to sider av samme sak. Det er søsterprodukter fra samme konsern, sier Helge Harstad. Foto: Eirik Heen