Willy og Else Oddrun Eriksen og får ikke bygge hytta på Sør-Skarvøya, slik de søkte om høsten 2014. Klagen fra Vegvesenet og fylkeskommunen førte fram hos Fylkesmannen, som nå endrer Eides vedtak

Statens vegvesen og Møre og Romsdal fylkeskommune klaget inn dispensasjonsvedtaket som planutvalget i Eide fattet i mars 2015. Siden vedtaket manglet begrunnelse, gikk saka en ekstra runde. I runde 2 opprettholdt de to instansene sine klager, og Fylkesmannen avgjorde. Eidepolitikernes velmente ønske om å la ekteparet Eriksen få bygge hytte på øya der Willy Eriksen vokste opp og fikk tomt av en onkel, ble ikke tungtveiende nok.

Turistveg og vern

Klagen fra Vegvesenet går i hovedsak på vegens transportfunksjon, trafikksikkerhet og hensynet til Nasjonal turistveg.

Fylkeskommunen klager på at det gis tillatelse til bygging uten at kommunedelplanens krav om reguleringsplan er etterkommet. Videre blir det vist til at det ligger spesielle forpliktelser for området som er et av de mest besøkte turistmålene i fylket.

Atlanterhavsvegen er fredet av Riksantikvaren. Den er en del av Nasjonal turistveg mellom Bud og Kårvåg og er registrert som et nasjonalt viktig kulturlandskap. Området var også utvalgt på grunn av områdets kulturminnekvaliteter som verdiskapingsprosjekt, ifølge klagen.

«Har forståelse»

Fylkesmannen uttrykker forståelse for søkerens ønske om å utnytte og bruke eiendommen sin. Planen stenger imidlertid for utbygging før det er utarbeidet en reguleringsplan for området.

Hensynet bak kravet om reguleringsplan før bygging vil være å sikre at arealdisponeringen i det aktuelle området skjer på bakgrunn av en helhetlig vurdering. En reguleringsplan vil kunne avklare en rekke sentrale forhold avgjørende for hvordan tomta kan bygges ut, og dermed sikre styring med arealbruken, fastslår Fylkesmannen.

«Rettslig bindende»

Som begrunnelse for å innvilge dispensasjon har planutvalget vist til at det ikke kan se at en dispensasjon vil skape presedens for de andre tomtene, da disse var fradelt til formål hyttebygging før Atlanterhavsvegen ble bygd. Fylkesmannen bemerker til dette at sjøl om tomtene var fradelt til hyttebygging før Atlanterhavsvegen ble bygd, er kravet om reguleringsplan før bygging rettslig bindende for området fra det tidspunktet kommunedelplanen ble vedtatt av kommunestyret 6. desember 2005. At tomtene var fradelt tidligere er ikke et moment for å godkjenne bygging i strid med denne planen, uttaler Fylkesmannen.

– Uheldig

I hytteområdet på Sør-Skarvøya er kun to av åtte tomter bebygd. Dette taler for at behovet for, og hensynet bak, å utarbeide reguleringsplan før bygging fremdeles gjør seg gjeldende med styrke i området. Ã innvilge dispensasjon før området i sin helhet er vurdert gjennom en planprosess, slik det er bestemt i kommunedelplanen, må anses uheldig. Slik Fylkesmannen vurderer omsøkte område, kan det ikke utelukkes at en innvilgelse av dispensasjon for den aktuelle tomta kan gi presedensvirkninger for de resterende ubebygde tomtene siden få av tomtene er bebygd. Områdets beliggenhet taler ytterligere for at presedensvirkningen må anses stor, står det i avslagsbrevet.

Til slutt får kommunen beskjed om at dersom den ønsker å innvilge dispensasjoner i strid med gjeldende kommunedelplan, tilsier dette en skjerpet begrunnelsesplikt og krav til saklighet for dette aktuelle området.

Vurderer spikertelt

Willy Eriksen sier til Romsdals Budstikke at han vurderer å sette opp ei campingvogn med «spikertelt» på hyttetomta når han ikke får lov å bygge hytte der.

- Ingen kan nekte meg det. Jeg synes ikke det er like pent som ei fint oppsatt hytte tilpasset tomta. Men, det får så være. Er det ikke annen råd, får jeg ty til campingvogn, sier den nybakte pensjonisten.

– Jeg ble pensjonist nå i vår, og hadde sammen med kona håpt å få kose meg noen år på øya der jeg vokste opp. Men det er klart, åra går, vi har hastverk. Jeg er veldig opptatt av stedet der jeg trådte mine barnesko. Er stadig ute her og vandrer rundt på den fineste plassen på jord.

– Men Fylkesmannen krever reguleringsplan?

– Jeg kan ikke skjønne at det kan være nødvendig. Det vil bli så dyrt og omfattende at vi ikke kan hanskes med det. Bare se på sjøhuset rett over bukta. Kravene til istandsetting og utbygging er så strenge at eieren må vurdere om det er verdt strevet. De som er imot planene mine argumenterer blant annet med at hytta vil sjenere Nasjonal turistveg. Det kan jeg ikke skjønne. Tomta ligger på innsida uten innsyn fra turistvegen. Avkjøringsveg er anlagt fra gammelt av, og vi har tinglyst vegrett. Parkeringsmuligheter finnes. Når det gjelder sanitærforhold, er tørrklosett en løsning, sier Eriksen.

– Ikke rettferdig

Han synes det er urettferdig at bobilturistene kan ta seg til rette som de vil på Sør-Skarvøya mens han som grunneier ikke skal få holde til der.

– Det er helt uforståelig, sier han med trykk.

– Vi som er grunneiere har drøftet muligheten å sette opp skilt som forteller at dette er privat eiendom. Vi tenker også å sperre innkjørselen.

Ekteparet Eriksen har full oppbakking fra politikerne i Eide. Her er noen av kommentarene da planutvalget fattet sitt siste vedtak i januar:

Birgit Dyrhaug (Sp): – Dette er tomter utlagt før Atlanterhavsvegen kom. Det må være lov å leve livet sitt sjøl om turistattraksjonen ligger der.

Ordfører Egil Strand (H) gjorde oppmerksom på at Fylkesmannen ikke har nedlagt forbud, men etterlyst en samlet plan for tomtene.

Thor Dyrhaug (V): – Jeg er klar over det, men tomtene ligger der med avkjørsel og er oppmålt. De må kunne brukes.

Rune Strand (Ap): – Atlanterhavsvegen ble ikke bygd som Nasjonal turistveg. Jeg er uenig i at vegen er så spektakulær at folk ikke kan få bygge på tomtene sine. Det er noe som heter «levende bygder».