Når kan byggearbeidene på Møreaksen komme i gang?

– Vi venter spent på hva Vegdirektoratet sier i innspillet til Nasjonal Transportplan som blir kjent mandag, sier Jan Petter Hammerø.

Jan Petter Hammerø er daglig leder for aksjeselskapet Møreaksen, som eies av fylkeskommunen, flere kommuner fra Sunnmøre og Romsdal samt en rekke bedrifter. Mandag 29. februar klokka 10.00 holder transportetatene Vegdirektoratet, Jernbaneverket, Kystverket og Avinor, pressekonferanse om Nasjonal Transportplan for åra 2018–2029.

Regjeringens samferdselsplan

Nasjonal Transportplan er regjeringens samferdselspolitikk, og skal etter fagetatenes innstilling og innspill fra ulike instanser til slutt behandles i Stortinget. For neste 10 års periode skal transportplanen behandles av Stortinget våren 2017.

– Hva kan transportetatene komme til å si om Møreaksen, Jan Petter Hammerø?

– Det er vi spent på. De kan foreslå at Møreaksen starter byggingen tidlig i kommende planperiode, altså fra 2018 til 2020. Et alternativ er at de sier at Møreaksen påbegynnes seinere i perioden, etter 2020. Eller de kan si ingenting. Mandagen blir en kjempespennende dag for dette viktige samferdselsprosjektet for hele Møre og Romsdal.

– Hva er det sterkeste argumentet for å starte byggingen av Møreaksen raskt?

– Stortinget vedtok i 2013 at det skal bygges ferjefri E39 på Vestlandet. Etter fastlandssambandet Rogfast i Rogaland er Møreaksen det eneste av prosjektene som er ferdig planlagt etter Plan- og bygningsloven, og der alle detaljene av avklart. Møreaksen kan påbegynnes i 2018. Skal målet om ferjefri E39 innen 2030 nås, må prosjektene tas etter hvert som de er gryteklare. For regionen er Møreaksen et uhyre viktig prosjekt, sier Hammerø.

Samarbeider godt

Han forteller at Møreaksen jobber tett sammen med fastlandsprosjektet på Sunnmøre, Hafast.

– I stedet for at vi skal sitte på hver vår tue og arbeide for hvert vårt prosjekt, ser vi verdien av å samarbeide.

– Hva skjer dersom fagetatene ikke legger opp til byggestart på Møreaksen før 2020?

– Da må vi jobbe opp mot det politiske miljøet på en annen måte fram mot våren 2017 da Stortinget skal behandle Nasjonal Transportplan, sier Jan Petter Hammerø.