– Jeg er født optimist. Derfor er det heller ingen grunn til å tro at Kjerringsundet ikke lar seg realisere.

Det sier Jan Petter Hammerø, daglig leder i Kjerringsundet AS. Sambandet fra Aukratangen til Sundsbøen som skal gi fastlandsforbindelse for Gossen.

– Det er engasjert et miljø i Oslo til å utarbeide ei finansieringsplan – dette er forutsatt ferdig i begynnelsen av mars 2016. Det vil gi oss en god del svar, sier Hammerø.

Garantier

Stortinget forlanger at fylkeskommunen må garantere for bompengene. Det beløper seg til rundt 950 millioner kroner.

– Vi har vært i flere møter med fylkeskommunen, jeg oppfatter det slik at de er positivt innstilt til dette.

Store lån

Men det må også gis garantier for at Kjerringsundet AS kan ta opp de nødvendige milliarder kroner i lån for å kunne finansiere prosjektet. Dette også med basis i at Aukra kommune bidrar med 90 millioner kroner årlig i 20 år.

– Er Aukra kommunes inntektskilder så selvfølgelig at de kan lykkes med dette? Det er nok et spørsmål som blir stilt, mener Hammerø.

Nye runder

– Når finansieringsplanen foreligger om få uker, vil det være aktuelt med møte med fylkesmannen for å få avklart hvorvidt det er kurant for Aukra kommune å få stille sin garanti, sier Hammerø.

Finansieringen

Prosjektet i dag er kostnadsregnet til 2,5 milliarder kroner. I tillegg til 1,8 milliarder kroner fra Aukra kommune, er det forutsatt bompenger på rundt 975 millioner kroner som betales av trafikantene som kjører strekninga.

– Hvor bomstasjonen eventuelt blir er ikke bestemt, men det er naturlig med ei plassering på strekninga Sundsbøen-Tangen.

Takstene er ikke vedtatt, men det vanlige er 40 prosent økning på fergetakstene. Som betyr vel 100 kroner på en bil – før rabatter.

Ferje i pluss

Det blir ingen ferjeavløsningsmilder til dette prosjektet. Dette er ei ordning der underskudd i ferjedrifta kan brukes til å finansiere nye bruer og tunneler på fylkesvegene.

Men med den trafikken som er på ferjesambandet Aukra-Hollingsholmen er det ingen slike underskudd. Forhåndsinnkreving av bompenger utgjør også så lite at det ikke anbefales.

Klart mål

– Jeg jobber for at prosjektet skal gjennomføres, det er mitt mål. Og blir det oppstart på Møreaksen i 2018, vil arbeidet med Kjerringsundet være i gang i 2019. Dette er to prosjekt som vil følge hverandre, siden tunnelmasser fra Møreaksen er avgjørende for å kunne realisere Kjerringsundet, sier Hammerø.

Det blir mange møter og mye arbeid for daglig leder Jan Petter Hammerø i Kjerringsundet AS. Men han er fortsatt optimist. Foto: Per Kåre Tveeikrem