Anmelder Rostein etter rekedød

Rekefisker anmelder brønnbåtrederiet Rostein etter utslipp av lakselusmiddel.

Brønnbåten Ro Master. Bildet er tatt tidligere, ved et anlegg i Romsdal.   Foto: Rostein

Nyheter

Rekefisker Tor Inge Larsen fra Brønnøysund anmelder brønnbåtrederiet Rostein i Sandøy kommune og Marine Harvest for utslipp av lusemidler som han hevder ruinerer rekefisket. Det melder NRK Trøndelag.

Larsen sier rekene har forsvunnet i de siste tre åra, og er ikke i tvil om årsaken: Midlene som brukes mot lakselus.

– Vi så det da en brønnbåt kom for avlusning. Den lå her i elleve dager og de dumpet lusegifta på rekefeltet. Reka forsvant. Dette var Helgelands beste rekefjord, sier Larsen til NRK Trøndelag.

Anmelder

Varsler til Norges Fiskarlag og Mattilsynet har ikke ført fram, og Larsen har derfor sammen med Roald Dahl anmeldt brønnbåtrederiet Rostein, og oppdrettsselskapet Marine Harvest.

Anmeldelsen er sendt Nærøy lensmannskontor i Nord-Trøndelag, og vektlegger at brønnbåten Ro Master har sluppet ut avlusningsvann på områder utenfor merdene uten at båten har egen utslippstillatelse.

Larsen sier fiskerne forsøkte å argumenere for dumping på land, eller lenger unna rekefeltet.

– Reka dør, så enten må vi få fiskerne som er igjen gi opp, eller vi må få gransket lovligheten i dette, sier Larsen.

– Lovlige midler

Marine Harvest, som også er ansvarlig for brønnbåten, har ikke mottatt anmeldelsen og ønsker derfor ikke å kommentere den ennå.

Selskapet uttrykker likevel at middelet som er brukt, hydrogenperoksid (H2O2), ikke er skadelig for miljøet, og at de har handlet ut ifra sin utslippstillatelse, gitt av Fylkesmannen.

– Det er et godkjent middel mot lakselus og ingen undersøkelser viser at det har noen negativ innvirkning på miljøet, sier kommunikasjonssjef i Marine Harvest, Ola Helge Hjetland til NRK.

Han påpeker at selskapets retningslinjer tilsier at tømmingspunkter skal være minst én kilometer unna kjente fiskefelt.

– Ved tømming skal også brønnbåten være i bevegelse, for å optimalisere fortynningshastigheten. Disse retningslinjene er innført som føre-var tiltak og ikke fordi vi mistenker at H2O2 kan være skadelig for miljøet, sier Hjetland til NRK.