Torsdag kom det nye tall fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL). De viser at totalopplaget for norske aviser går tilbake med 0,5 prosent fra andre halvår 2021 til andre halvår 2022. Men lokalavisene fortsetter den digitale utviklingen og øker det heldigitale opplaget med hele 17,8 prosent.

For Romsdals Budstikke er de siste lesertallene av det positive slaget. Med en vekst fra 16.875 til 17.127 er Budstikka en av opplagsvinnerne i Møre og Romsdal.

– Vi har vokst seks år på rad nå, og i fjor hadde vi den beste utviklingen av dagsavisene i fylket. Det må vi si oss veldig godt fornøyde med, sier ansvarlig redaktør og administrerende direktør Ole Bjørner Loe Welde.

Digital vekst, fall i papir

Antall digitale abonnenter av Romsdals Budstikke økte med 12,4 prosent i fjor. Budstikka hadde 8.895 digitale abonnenter i andre halvår. Nedgangen på antall komplettabonnenter var på 8,1 prosent, ifølge de siste tallene fra MBL.

Også de andre lokalavisene her i fylket har et synkende antall abonnenter som både vil ha papiravisa i postkassa og tilgang til alt på nett. For Sunnmørsposten var nedgangen på 10,9 prosent, for Tidens Krav var den på 13,3 prosent. I likhet med Romsdals Budstikke økte både Sunnmørsposten og Tidens Krav antall digitale abonnenter med rundt 12,4 prosent.

Tror på videre vekst

De nasjonale tallene viser at det for første gang siden 2016, er en negativ opplagsutvikling. Loe Welde tror likevel på en viss vekst videre for både egen avis, og også Driva og Åndalsnes Avis, som er en del av mediehuset Romsdals Budstikke.

– Nå er vi inne i en fase der vi ikke kan ta vekst for gitt. Jeg håper likevel at vi kan nå et opplagstall på 18.000 om ikke alt for lenge. Det vil bli veldig tøft, men med riktige grep, skal det være mulig, sier han.

– Vi ser også at Driva har hatt en ekstrem god utvikling i det siste. I fjor hadde de den største veksten av alle avisene i fylket. Også Åndalsnes Avis har snudd til vekst, og vi skal nå jobbe videre for en positiv digital utvikling for alle tre avisene, sier Loe Welde.