Vi har fått høre fra mange av Romsdalsaksens forkjempere at dette er snarveien mens Møreaksen er omveien. Dersom vi ser på hvilken tid det vil ta å kjøre fra Vestnes til Molde viser det seg derimot at reisetiden med Romsdalsaksen vil bli dobbelt så lang som med Møreaksen.

La oss ta utgangspunkt i reise fra Helland til Bolsønes, dvs. fra sentrum i Vestnes til det sentrale trafikknutepunktet i Molde. Hva blir avstandene og reisetidene med de to alternativene?

Vi kan starte med Møreaksen. Fra Vik til Julbøen vil det bli 22 kilometer med vei som dimensjoneres for 110 km/t. Å kjøre Vik-Julbøen i 110 km/t vil ta 12 minutter, derav 9 minutter i Tautratunnelen.

Først må man komme seg fra Helland til Vik. Denne veien er 7 km og vil ta ca 7 minutter med dagens vei og fartsgrenser. Dersom den av Statens Vegvesen anbefalte traseen mellom Vik og Digernes over Svartløken blir bygd, er det aktuelt å bygge ny E136 fra Tresfjordbrua til Vik i en rettere linje og med høyere fartsgrense, trolig 90 km/t. Det kan antakelig korte ned reisetiden fra Helland til Vik til 6 minutter, men muligens bli en kilometer lengre enn veien nord for Flatevågen når utgangspunktet er Helland.

Nord for fjorden er det ikke aktuelt å åpne Møreaksen før ny vei er bygd fra Julbøen til Bolsønes med tunnel forbi Molde sentrum. I dag er avstanden rundt 12 kilometer og vil ta om lag 16 minutter å kjøre. Ny vei vil ifølge det offentlige planprogrammet for strekningen bli ca 10 km lang. Fartsgrensen kan bli 90 km/t. I så tilfelle kan det ta 7 minutter å kjøre denne strekningen.

Nå er det selvsagt noe usikkerhet rundt fremtidige fartsgrenser, men skulle det bli som skissert her, vil det ta 25 minutter å kjøre fra sentrum av Vestnes til sentrum av Molde med Møreaksen. Det er godt innenfor pendleravstand og betydelig raskere enn dagens ferge.

Hvordan ser så dette ut med Romsdalsaksen-alternativet? Her er det lite fakta å finne både om avstander og reisetid, bare påstander om at dette er snarveien. La oss derfor se på hvordan denne veien vil se ut.

Vi kan starte med strekningen fra Helland til Hjelvika. I følge NAFs ruteplanlegger er denne strekningen 10 km og tar 9 minutter å kjøre. Deretter ny vei fra Hjelvika til Sølsnes. Denne veien vil bli ca 15 km lang og i stor grad gå over bruer. Noe mer enn 80 km/t blir det nok derfor ikke snakk om her. Det tar drøyt 11 minutter å kjøre 15 km i 80 km/t.

Så kan vi sjekke ut hvor lang tid det tar å kjøre dagens vei fra Sølsnes til Bolsønes. I følge ruteplanleggeren er denne veien 20 km lang og tar 20 minutter å kjøre. Det er tvilsomt om denne veien som inkluderer den bratte Fannefjordtunnelen kan opprettholdes med Romsdalsaksens planer. I følge RA-forkjemperne er jo undersjøiske tunneler både svært farlige og kostbare å drifte. Vil det da bli opprettholdt en tunnel som en snarvei forbi en ny, og får vi tro bompengebelagt, flytebru over Fannefjorden til Lønset?

Dersom Romsdalsaksens planer skulle realiseres med flytebru over Fannefjorden, blir nok veien til Molde enda lengre med omvei om Lønset. Avstanden fra Lønset til Bolsønes er 10 km og tar 12 minutter å kjøre. Veien med Romsdalsaksen fra Sølsnes til Lønset vil antakelig bli rundt 11 km. Med 80 og kanskje noe med 90 km/t fartsgrense tar dette rundt 8 minutter å kjøre.

Pendlere mellom Vestnes og Molde

vil dermed få en vesentlig lengre reisetid med Romsdalsaksen enn med Møreaksen. Dette oppsummeres i tabellen nedenfor.

Disse tallene gjelder pendlere fra Helland. For den som skal reise fra Vik vil reisetiden bli ca 20 minutter med Møreaksen og bortimot 50 minutter med Romsdalsaksen.

Det er på bakgrunn av disse beregningene godt grunnlag for å si at pendlere fra Vestnes kommune til Molde sentrum i gjennomsnitt kan få om lag dobbelt så lang reisetid med Romsdalsaksen som med Møreaksen.

For hvem er Romsdalsaksen en snarvei egentlig?

Guttorm Kjelsvik, Roy Gravdehaug, Kjell-Magne Rystad

11. august 2018