Stortinget vedtok i juni 2017 at Møreaksen skal bygges. Dersom Statens Vegvesen lykkes i å redusere kostnadene på å bygge ut hele strekningen Ålesund-Molde, kan anleggsarbeidet på Møreaksen starte allerede i 2022. I høst har Statens Vegvesen lagt frem løsninger som reduserer kostnadene med kr 5 milliarder. Og mer ligger det an til å bli.

Møreaksen viktig

Når alt kommer til alt er Møreaksen den beste og billigste løsningen. Det ligger an til at reisetiden Ålesund-Molde kan reduseres til under 1 time til en kostnad på kr 20-22 milliarder. Viktigst av alt er effekten som Møreaksen kommer til å ha for regionen vår. Vi har nå en unik mulighet til å oppnå et bo- og arbeidsmarked som kan konkurrere med de større byene. Fra før har vi et ledende næringsliv, men vi må erkjenne at regionen vår ikke henger med på notene. Til syvende og sist vil dette skape problemer for bedriftene når de skal konkurrere i markedet og konkurrere om å ansette den beste kompetansen. Vi må gjøre noe, jo før jo bedre. Det er derfor Møreaksen er så viktig.

Møreaksen vedtatt

Det kan virke som om enkelte tror det pågår en vurdering av alternativer for kryssing av Romsdalsfjorden. Det gjør det ikke. Vedtaket ble fattet i 2014 etter en grundig prosess. Møreaksen er beste løsning.

Den senere tid har det kommet flere svarbrev fra Samferdselsdepartementet som stadfester at det er Møreaksen som er vedtatt og Møreaksen som skal bygges. Det skal ikke utredes noen flere alternativer. Senest i et brev datert 8.desember kom det svar til en privatperson som hadde sendt spørsmål til Samferdselsministeren.

Planlegging av veiprosjekter er lange og kostbare prosesser. Derfor vurderes ulike alternativer på et overordnet nivå først. Statens Vegvesen og Vegdirektoratet gir sin vurdering til Samferdselsdepartementet som fatter vedtak. Deretter gjennomføres detaljplanlegging av den valgte løsningen. Etter at Møreaksen ble vedtatt har staten investert kr 200 millioner i videre detaljplanlegging for å gjøre klart til bygging.

Samstemt om Møreaksen

Det var i 2011 at Statens Vegvesen og Vegdirektoratet anbefalte Møreaksen med bro og tunnel som løsning på fjordkryssingen mellom Ålesund og Molde. Etter ekstern kvalitetssikring og vurdering i Samferdselsdepartementet ble vedtaket om Møreaksen presentert i april 2014. Siden da har Statens Vegvesen jobbet med detaljplanlegging.

Statens Vegvesen, Vegdirektoratet, Samferdselsdepartementet, regjeringen og Stortinget er samstemt i at målet for E39 skal være å utvikle bo- og arbeidsmarkedsregioner og at Møreaksen er den beste løsningen for å oppnå en slik effekt mellom «Mørebyene». Det er et mål at reisetiden mellom Ålesund og Molde blir kortest mulig. Derfor er Møreaksen vedtatt og viktig.

Harald Espeland, daglig leder Møreaksen AS

--------

Vil du skrive i På tråden? Legg inn ditt korte innlegg her!

Vil du skrive leserinnlegg? Skriv inn ditt innlegg her!

Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt - Rbnetts nye meningsportal

Følg Nordvest Debatt på Twitter

Følg Nordvest Debatt på Facebook