Regjeringen ønsker å styrke lærerutdanningen, derfor endrer vi den. Ny femårig master vil gjøre lærerne enda sterkere faglig og dermed gi elevene større utbytte av undervisningen.

De nasjonale prøvene har synliggjort at lærerutdanningene står overfor noen utfordringer. Det er for eksempel stor forskjell i elevenes resultater i blant annet norsk, lesing og regning. Det er mellom 60.000 og 100.000 elever som ikke får med seg den læringen de skal. Hva skal være vårt svar på disse utfordringene? To av de viktigste grepene vi tar er å utvide utdanningen til en femårig integrert masterutdanning, og styrke fagkompetansen til lærerstudentene i de viktigste fagene.

Siv Måseidvåg Gamlem og Linda Viddal ved Høgskulen Volda, er bekymret for pedagogikken i den nye lærerutdanningen (Romsdals Budstikke 27.02). Jeg er enig med dem i at pedagogikk er viktig – også i den nye lærerutdanningen. Derimot tar de grundig feil når de påstår at: «Når han tar master ved lærerutdanningen i Volda får vi gi ham økt kompetanse i matematikkfaget men ikke i hvordan han skal gripe an mobbing, ensomhet eller klasseledelse.» Det er absolutt ingenting i det vi har sendt på høring som støtter den påstanden.

Tvert om har vi forventninger om at norsk skole skal bli bedre til å bekjempe mobbing, mens betydningen av god klasseledelse fortsatt er underkjent i norsk skole. Ny lærerutdanning skal understøtte begge deler. «Heldigvis» ser det ut til at de fleste norske lærerutdanninger har en del å gå på for å styrke de faglige ambisjonene på vegne av lærerstudentene også i de første fire årene av lærerutdannelsen. Mer vekt på fag trenger derfor ikke fortrenge pedagogikk, didaktikk og styrking av lærerstudentenes om fremtidige profesjonsutøvere.

Elev-undersøkelsene viser at de fleste elever trives godt, og at det har vært en positiv utvikling i skolens læringsmiljø de siste årene. Styrking av undervisningsfagene i lærerutdanningen er ikke en underkjenning av det pedagogiske arbeidet som gjøres. Man blir ikke en dårligere pedagog, selv om man blir bedre på fag. Det er ingen ting ved dagens lærere eller lærerstudenter som tilsier at de ikke kan håndtere begge deler, og bli enda bedre lærere. Å øke fokuset på undervisningsfagene, er ikke en underkjenning av den pedagogiske kompetansen. Det er en mulighet for å ha dypere fagkunnskap med inn i samspillet med den pedagogiske kompetansen, til beste for eleven.

Nå er rammeplanene for den nye lærerutdanningen ute på høring. Det er jo nettopp fordi vi ønsker innspill. Vi vil lytte til svarene og gjøre våre vurderinger før vi konkluderer. Uansett skal vi sikre en lærerutdanning som ruster lærerne til å bli enda flinkere i klasserommet, og møte dagens og fremtidens utfordringer til beste for eleven.

Bjørn Haugstad, statssekretær i Kunnskapsdepartementet

---

Vil du skrive i På tråden? Legg inn ditt korte innlegg her!

Vil du skrive leserinnlegg? Skriv inn ditt innlegg her!

Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt - Rbnetts nye meningsportal

Følg Nordvest Debatt på Twitter

Følg Nordvest Debatt på Facebook