LEDER ONSDAG 23. OKTOBER

Molde taxi må finne plass til barnesetene

MÅTTE VENTE LENGE: Beate Blindheim Gythri og sønnen Olav på tre måneder måtte vente lenge på taxi i Molde.  Foto: Privat

Molde taxi har en viktig beredskapsfunksjon for alle som bor i byen. Behovet for sikker transport er kanskje størst for unge og eldre.

Leder

Sist uke måtte Beate Blindheim Gythri og sønnen Olav vente i to timer på at en taxi ville hente barnesete i Molde. Småbarnsmora hadde på forhånd ringt til Molde taxi og varslet om at hun reise sammen med et lite barn. Sønnen på tre måneder må sitte i et lovlig barnesete under transport.

Da det etter lang venting og gjentatte purringer kom en sjåfør som tok oppdraget ble Blindheim Gythri kjent med at det var 17 nei-svar på turen fra andre sjåfører.

Molde taxi forklarer at slik systemet i dag er lagt opp taper sjåførene på å hente barneseter. Dersom en bestilling kommer i en travel periode vil oppdrag med barneseter oppleves som lite attraktive for sjåfører med provisjonslønn. Likevel bør ingen reisende oppleve det som Beate Blindheim Gythri og sønnen erfarte i Molde på fredag.

Det er kanskje mulig å forstå prioriteringen for den enkelte sjåfør, men for Molde taxi som selskap blir dette en svært uheldig sak. Småbarnsfamilier med behov for transport i Molde bør kunne forvente å få hjelp av drosjeselskapet. Forklaringen som ble gitt i denne saka er til liten hjelp for folk som reiser med små barn. Ved å fortelle sin historie bidrar Blindheim Gythri til en nødvendig opprydding.

Styret i Molde taxi skal nå se på hvordan selskapet kan løse utfordringen med barneseter. Samtidig kommer de med en beklagelse til Blindheim Gythri. Ved å varsle en slik gjennomgang viser Molde taxi at de tar utfordringen på alvor. Selskapet har en viktig beredskapsfunksjon for alle som bor i byen.

Behovet er kanskje aller størst for unge og eldre. Samtidig er det ofte en taxi som er det første som møter folk som kommer reisende til regionen. Inntrykket man da får er med på å prege førsteinntrykket av et reisemål.

Forklaringen som Molde så langt har gitt tyder på at håndtering av barneseter er en utfordring for selskapet. Den bør løses på en slik måte at det ikke går utover sjåførene. Samtidig må man sette passasjeren først. En mor med et lite barn skal ikke måtte vente i to timer på drosje.