LEDER TORSDAG 25. JULI

Ferjeberedskapen kan ikke ta ferie

«Vi kan ikke tenke oss at ledelsen er fornøyd med beredskapshåndteringen.»

Ferjetrøbbel i to dager: Ferjene er selve livsnerven for øykommunene Midsund og Aukra. I to dager var ferjetilbudet bare halvparten av hva det skal være.   Foto: Bjørn Brunvoll

Leder

Folk i øykommunene Midsund og Aukra er fortvilt og frustrert etter at det denne uka oppsto trøbbel med ei av ferjene på sambandet Solholmen-Mordalsvågen. Ferjerederiet Fjord 1, som kjører ferjene på anbud fra fylkeskommunen, valgte å la ferja som trafikkerer sambandet Aukra-Hollingsholm gå til både Aukra og Midsund. Løsningen førte til færre avganger og et helt annet ruteopplegg enn innbyggerne er vant til. Det mest oppsiktsvekkende var at rederiet Fjord 1 ikke var raskt på pletten med ei reserveferje, men brukte nærmere ett og et halvt døgn før ei erstatningsferje kom på plass. Så seint som tirsdag kveld var rutetilbudet på de to ferjestrekningene ikke i normalt gjenge.


Fylkeskommunen vil kreve erstatning fra Fjord 1 etter ferjeavbruddet på Midsund-ferja

– Må være siste gangen

– Jeg håper dette er siste gangen vi opplever at ferjeberedskapen blir så dårlig håndtert av Fjord 1, sier lederen av samferdselsutvalget i fylket, Kristin Sørheim.


Ingen kan gardere seg mot tekniske problemer på et fartøy. Må ei ferje tas ut av trafikk, plikter ferjerederiet å sette inn ei erstatningsferje. Det er helt uakseptabelt at rederiet Fjord 1 ikke har god nok beredskap for å sette inn reserveferje innafor akseptabel tid. Ferjeberedskapen kan ikke ta sommerferie.

Ferjerederiet Fjord 1 har 74 fartøy, og er en ledende aktør i ferjedrift. Selskapet har et uttalt mål om å ta samfunnsansvaret på største alvor. «Målsetnaden er å opptre som ein ansvarleg samfunnsaktør der relasjonane er bygd på tillit og truverd», sier selskapet. Måten ferjerederiet håndterte problemene på ferjesambandene til de to øykommunene Midsund og Aukra, er neppe med å bygge tillit og troverdighet. Vi kan ikke tenke oss at ledelsen er fornøyd med beredskapshåndteringen.


Fjord1 har slitt med å få tak i mannskap til å bemanne erstatningsferja til Midsund

Reserveferje er satt inn - rutene i vanlig drift

Avløsningsferja BF Årdal har nå gått inn i sambandet Solholmen-Mordalsvågen. Fjord1 melder at ferja er i trafikk fra klokka 15.00 tirsdag.


I fylket vårt er ferjene en viktig livsnerve for mange lokalsamfunn. Fylkeskommunen, som har ansvaret for ferjesambandene på fylkesvegene, bruker nesten 1,3 millioner kroner, hver dag, året rundt, for at folk skal ha et så godt ferjetilbud som mulig. Ferjedriften koster fylkeskommunen – som er alle vi som bor i Møre og Romsdal – 466 millioner kroner i netto utgifter i år. Fylkespolitikerne har strukket seg langt, og lengre enn langt, for at det skal være flere avganger og lengre åpningstid i døgnet på ferjesambandene. Da kan ikke ferjeselskapene ta lett på oppdraget de får betalt for å utføre.


Aukra-ordfører Bernhard Riksfjord (Ap) ber fylkeskommunen skjerpe kravene til ferjemateriell

– Må forstå hvordan et øysamfunn fungerer

De gjentatte problemene med den 41 år gamle bilferja «Nordmøre» rammer både Midsund og Aukra. Nå gjentar ordfører Bernhard Riksfjord oppfordringen til fylkeskommunen å gjøre noe.