Statlig reklamestunt der alt gikk galt

«Det mediene ikke visste var at stuntet var iscenesatt»

BEKLAGER: En rekke aktører har beklaget reklamestuntet fra Innovasjon Norge, blant dem næringsminister Torbjørn Røe Isaksen.   Foto: Scanpix

At Innovasjon Norge sprer falske historier for å få oppmerksomhet er trist

Leder

Innovasjon Norge sitt reklamestunt om Sommarøy er et trist eksempel på hvor galt det kan gå når den tilsynelatende gode ideen ikke får motstand. Medier over hele verden kunne i starten av juni melde at innbyggerne på Sommarøy i Troms ønsket å bli et tidløst samfunn. Bakgrunnen var en pressemelding sendt ut av pr-byrå.

Det mediene ikke visste var at stuntet var iscenesatt. Innovasjon Norge hadde klekket ut ideen for å få oppmerksomhet rundt Nord-Norge som reisemål. Det var ikke noe folkekrav på øya at klokker skulle legges bort.

Falske nyheter er et stort problem. At et stort statlig selskap som Innovasjon Norge bidrar til falske historier for å få oppmerksomhet er rett og slett trist. At man på vegen involverer stortingsrepresentanter og deler av det politiske apparatet viser at her var det få eller ingen motstemmer.

Det var NRK som tidligere denne uka kunne fortelle at det hele var en bløff. Innovasjon Norge sin første reaksjon var da å forsvare opplegget med henvisning til at de har fått mye oppmerksomhet. Seinere har beklagelsene kommet fra selskapets toppledelse.

Innovasjon Norge har svekket troverdighet etter denne kampanjen. Meldingene som nå går ut forteller om et foretak som skaper falske nyheter for å få oppmerksomhet. Det rammer ikke bare selskapet, men også Norge som ferieland.

Sentrale aktører i reiselivet frykter at det skal bli vanskeligere å nå gjennom med gode historier fra norsk reiseliv i framtida. Det har de helt rett i, troverdigheten er svekket. Derfor er det på sin plass at sentrale aktører helt opp til næringsministeren beklager det som har skjedd.

For pressen er dette nok et bevis på at det finnes aktører som vil bløffe for å få nyhetssaker som er til egen fordel. Ifølge NRK har nesten 1500 medier internasjonalt omtalt den opprinnelige meldinga, blant dem var CNN, The Guardian, Aftenposten og China Daily.

Informasjonen som nå har kommet fram har ført til nødvendige diskusjoner om kildekritikk i redaksjonene. Mediene har på nytt fått en påminnelse om at vi ikke kan ta opplysninger i en pressemelding som god fisk.