Fremskrittspartiet lovet norske vegbrukere et bompengefritt Norge. I fjor økte tallet på bomstasjoner til 227, og vegbrukerne betalte 10,7 milliarder kroner i bompenger. Hver norsk bilist betalte i 2017 i gjennomsnitt 4.300 kroner i bompenger. Det er helt usannsynlig at summen som kreves inn i bompenger i år og de neste åra blir lavere, med Fremskrittspartiet i regjering. Sunnmørsposten skrev nylig at Fremskrittspartiet i Møre og Romsdal støtter forslaget fra Ålesund Arbeiderparti om å øke antall år med bompenger på Nordøyvegen til 40 år. «Dersom folk og næringslivet på Nordøyane godtar en så lang periode, er det helt greit for meg», sa fylkesleder Frank Sve i Frp til avisa.

Foran hvert av de siste stortingsvalgene har Fremskrittspartiets toneangivende politikere brukt motstanden mot bompenger som ett av sine kraftigste argument for å kapre velgere. Fran valget i 2009 sa partileder Siv Jensen: «Hvis vi får regjeringsmakt til høsten, skal vi henge opp følgende skilt på alle bomstasjoner: «Bompenger er gratis så lenge Frp sitter i regjering». Bompengeargumentet ble gjentatt av Bård Hoksrud i 2013.

Nå ser alle at realismen har innhentet Fremskrittspartiet. Uten bompenger vil flere vegprosjekt være usikre. Partiets løfte om å fjerne bompengene på vegene er rent spillfekteri. Partiet skylder ofte på at Frp sitter i en samarbeidsregjering og må inngå kompromiss, men når det kommer til konkrete prosjekt, blunker ikke Frp for å godta – og øke – bompengeinnkrevingen.

Vi er ikke motstander av bompenger, og mener at for å få bygget bedre veger raskere, kan brukerne være med på et spleiselag for å få nye og bedre veger. Prinsippet om at brukeren er med og betaler, støttes av de fleste politiske parti. Vi tror velgerne ville satt pris på at Fremskrittspartiet hadde vært ærlig på at noen vegprosjekt ikke er mulig å få til uten bompenger. En ny valgkamp av Frp foran valget i 2021 med løfte om å fjerne bompengene, vil ta seg dårlig ut.