Det er flott å se når de store cruiseskipene kommer inn fjorden til Åndalsnes eller Molde. I år er det rekordmange skip som besøker Romsdal, og det betyr tusenvis av utenlandske turister på besøk. Det er ikke like flott å se dieselrøyken gå til værs mens aggregatene om bord går for fullt når skipene ligger til kai. Miljøproblemene ved cruisetrafikken er i ferd med å tårne seg opp til et nivå som gjør det umulig å ikke sette inn tiltak.

Bergen er den største cruisehavna i Norge med over 300 skip. Her er forurensingen svært høg, og røyken legger seg av og til som et teppe over byen. Typiske turiststeder som Geiranger er også svært utsatt. På de verste dagene må campingturister dra fra stedet for å komme unna forurensingen. Turistbransjen i Norge selger inn landet med rein natur og frisk luft, og da sier det seg sjøl at noe må gjøres. Trange fjorder tåler dårlig den belastningen som mange cruiseskip om dagen innebærer.

Sjøfartsdirektoratet fikk oppdrag fra miljødepartementet om å kartlegge utslippene fra cruiseskip i norske fjorder. Resultatet var nedslående. Særlig de eldre skipene som var bygd før 2000 uten moderne renseteknologi slapp ut nitrogen- og svoveloksider på helsefarlige nivå.

Direktoratet ramset i fjor opp en rekke tiltak som kan hjelpe. Det enkleste er sjølsagt å begrense tallet på skipsanløp, slik at det ikke hoper seg opp på enkelte dager og uker. Det kan også legges ned forbud mot utslipp av kloakk, gråvann og scrubbervann, og det kan settes lavere fartsgrenser i definerte soner. Strengere krav for NOx-utslipp er et opplagt virkemiddel.

Nå snakkes det også om et mulig spleiselag for å få til landstrømanlegg for å unngå dieselaggregatene. Det vil sikkert løse noen, men langt fra alle problem.

Miljøproblemene er ikke bare en norsk utfordring. Her trengs det strengere krav fra flere nasjoner. Bare slik kan cruiserederiene presses til å tenke mer miljøvennlig når de bygger sine skip og sender dem ut til de flotteste destinasjonene.