LEDER TORSDAG 26. JULI

Fortjener større forutsigbarhet

SUKSESS: Festivalsjef Hans-Olav Solli og Maria Schneider i streetparaden på åpningsdagen. Moldejazz 2018 ble en kjempesuksess.  Foto: ERIK BIRKELAND

Moldejazz bør få mer langsiktige lovnader fra departementet.

Leder

Moldejazz-gjengen puster ut etter nok en fantastisk festivaluke i uke 29. 16 utsolgte konserter og over 29.000 solgte billetter innfrir alle forventninger og vel så det. Van Morrison og Di derre/Ola Kvernberg solgte nesten 10.000 billetter på Romsdalsmuseet, Magic Mirror var en suksess, Alexandraparken var en suksess, og Maria Schneider var en flott artist in residence. Hele arrangementet gikk på skinner takket være en erfaren og dyktig stab av ansatte og frivillige.

I fjor endte Moldejazz med et underskudd på 765.000 kroner. Foreløpig vet ikke Moldejazz-ledelsen hvordan regnskapet blir for 2018. I motsetning til flere andre festivaler legger Moldejazz vekt på å være nyskapende og gjøre ting som ikke er gjort før. Prosjekt settes sammen spesielt for Moldejazz, og dette er både dyrt og krevende. Festivalen kunne helt sikkert gjort det lettere og billigere for seg sjøl med å la artister komme hit med standardopplegget sitt, men da hadde ikke festivalen vært det Moldejazz vi kjenner. Det er sjølsagt bra at Moldejazz øker fra 26.000 til 29.000 billetter. Men like viktig er det at de opprettholder den kvaliteten som har kjennetegnet festivalen i flere tiår.

Og nettopp denne egenarten burde være det som de bevilgende myndigheter burde legge vekt på. Etter at Moldejazz mistet knutepunktstatusen, har det blitt mer usikkerhet rundt statlig støtte. At en så stor og innovativ festival som Moldejazz skal måtte leve i usikkerhet fra år til år, er helt uholdbart. Skal man sette sammen nye prosjekt som for eksempel det Maria Schneider hadde med Ensemble Denada og TrondheimSolistene og det Ola Kvernberg hadde med Motorpsycho, kan man ikke planlegge det noen måneder før festivalen starter.

Festivalsjef Hans-Olav Solli var innom det i sin åpningstale, og Maria Schneider la vekt på det hver gang hun hadde ordet i Molde. Hun mente Moldejazz var verdens beste festival – nettopp ut fra at den var innovativ og gikk nye veger. Den kan ikke sidestilles med festivaler som bare kjører standardløpet der artister reiser fra festival til festival med de samme låtene.