LEDER TIRSDAG 26. JUNI

Prestisjejobben gikk til Tomrefjord-verftet

Gigantisk kontrakt: De tre nye kystvaktskipene som skal bygges ved Vard Tomrefjord sikrer aktivitet for Vard i seks år framover. Første skipet skal leveres i 2022.  Foto: Vard

Verftet i Tomrefjord får en unik mulighet til å ligge i front i teknologisk utvikling.

LEDER TIRSDAG 26. JUNI
Leder

Det prestisjetunge oppdraget med å bygge Norges tre nye kystvaktfartøy gikk til Vard Tomrefjord. Nyheten ble kjent mandag morgen da forsvarsminister Frank Bakke-Jensen og representanter for Forsvarsmateriell kom til Tomrefjord for å undertegne kontrakten med ledelsen i Vard. For verftet i Tomrefjord var dette nyheten de hadde ventet og håpet på. Nå er kontrakten undertegnet. For Vard er kontrakten verdt 5,2 milliarder kroner. Den økonomiske ramma for kontrakten er 6,8 milliarder kroner. Ikke rart jubelen sto i taket blant ansatte og ledelsen i Tomrefjord.

Betydningen av denne skipskontrakten er formidabel for så mange. Verftet i Tomrefjord har rundt 200 ansatte. Framover blir det behov for å leie inn flere. For Vard innebærer kontrakten aktivitet i seks år framover. Skrogene til de nye fartøyene skal bygges i Romania, ferdigstillelsen og all utrustningen skal skje i Tomrefjord. For den maritime næringa i hele regionen vil kontrakten innebære at kompetanse utvikles og verdier skapes. Valget av et norsk verft viser at verftsmiljøene i vårt område er helt i front når framtidas skip planlegges og bygges. Kravene til miljøvennlige løsninger har aldri vært tydeligere enn nå. Verftet i Tomrefjord har erfaring i å bygge skip for Forsvaret. Etterretningsfartøyene «Marjatta» og «Eger» er avanserte fartøy. Også kystvaktskipet «Svalbard» ble bygget i Tomrefjord.

Regjeringen besluttet høsten 2016 å framskynde byggingen av de tre nye kystvaktskipene som skal erstatte snart 40 år gamle fartøy. Erna Solbergs regjering bestemte også at de nye kystvaktskipene skulle bygges ved et norsk verft. Det var en klok beslutning. Norske verft har vært gjennom en særdeles tøff berg-og-dal-bane etter at nedturen i oljenæringen førte til bråstopp i bygging av nye offshorefartøy 2015. Verftene har vært dyktige til å omstille seg. Fartøy til cruise, havbruk, fiskeri og Hurtigruta har holdt virksomheten oppe. Kontrakten om å bygge de nye kystvaktskipene gir verftet i Tomrefjord et løft og en unik mulighet til å ligge i front i den teknologiske utviklingen. Vi gjør som Tomrefjord: Vi heiser flagget for oppdraget!