Å ha ei skole i bygda, har alltid vært sett på som et kvalitetstegn. De siste par tiåra har likevel en rekke små skoler blitt lagt ned og elevene flyttet til naboskolen. Mange små skoler har hatt synkende elevtall. Det har ført til at elever i to eller flere årstrinn har gått i samme gruppe. Får elevene det bedre ved likevel å gå på den lille skolen? Eller er det til elevenes beste å være en del av et større skolemiljø?

Denne våren er det Vevang skoles framtid som debatteres i Eide kommune. Kommunen har ikke lykkes å få tilsatt rektor ved skolen, trass i flere forsøk. Skolen på Vevang er fådelt, det vil si at elever i to eller flere årstrinn deler undervisningsgruppe. Rådmann Ole Bjørn Moen mener det beste for elevene er å overføre dem og de fire lærerne til Lyngstad. Et samlet oppvekst- og kulturstyre er enig. Foreldrene på Vevang ser helt annerledes på saka, og kjemper for å beholde skolen i bygda.

Å pirke borti skolestrukturen betyr å vekke følelser. Skolen har vært mer enn et undervisningssted, skolen har vært samlingspunkt i bygda. Kravene som stilles til skolen i dag har endret seg kraftig de siste åra. Lærerne skal ha kompetanse i fagene de underviser i. Undervisningen skal også tilpasses den enkelte elevs behov. Skolen har blitt mer profesjonalisert og spesialisert. Dette er krav skoleeieren ikke kan la være å følge opp.

I Eide er kommunens økonomi mildt sagt anstrengt. Vi mener innsparingen på rundt én million kroner ved å slå sammen Vevang og Lyngstad skoler, ikke må bli avgjørende. Det avgjørende må være hvordan elevene får en skolehverdag der de har best utbytte av undervisningen, og der de har det beste sosiale miljøet. Det finnes gode argument for å beholde ei lita skole, særlig om avstanden til den større skolen er lang. Mellom skolene Vevang og Lyngstad er det rundt 8 kilometer. Det sterkeste argumentet for sammenslåing er at elevene får gå i klasse med jamnaldringer og at en større skole med rundt 100 elever innebærer et breiere fagmiljø av lærere. Det bør veie tyngst. Eide kommune må ta mest hensyn til sine egne barn og ungdommer, ikke sette hele skolesaka på vent til den nye storkommunen Hustadvika får gjennomført en omfattende skolestrukturdebatt.