Skolehverdagen til elevene ved Malme skole i Fræna er like lite avklart i dag som den var for åtte år siden. I 2010 bestemte politikerne i Fræna kommune at de to skolene Malme og Sylte, som ligger bare noen kilometer unna hverandre, skal slås sammen til én. Beslutningen innebar at Malme skole avvikles og at det kommer nytt skolebygg på Sylte. Den nye skolen skulle etter planen stå ferdig til innflytting høste 2012. Sånn gikk det ikke. Fræna kommune manglet penger, og skoleprosjektet for Malme og Sylte måtte skyves ut i tid.

I dag er situasjonen i praksis likedan som den var i 2010. Politikerne har sagt at ny Sylte skole skulle bygges, men i forbindelse med debatten rundt kommunens budsjett og økonomiplan, ble det flertall for å sette skoleutbyggingen på vent fram til kommunen får laget en analyse som beskriver både dagens og framtidas behov for grunnskolen. Når denne analysen foreligger, vil åpne for debatt om hvor mange skoler Fræna kommune trenger i framtida og hvor disse skal lokaliseres. Med ny storkommune åpner det seg helt nye muligheter å tenke skoletilbud. Kanskje er den beste løsningen for Fræna å samle ressursene fra Malme og Sylte rundt éi sterk skole i Elnesvågen, kombinert med idrettsanlegg og kulturbygg?

Det er gode grunner for å heve blikket og tenke skolestruktur for minst 25 år fram i tid. Men det hjelper ikke elevene, foreldrene og lærerne ved Malme skole. De må forholde seg til et skolebygg som kommunens egne politikere har sagt for lengst er moden for å kondemneres. Et elendig skolebygg der for eksempel toalettfasilitetene er utdatert, kan aldri gi elevene rammen for et positivt læringsmiljø. Å rekruttere godt utdanna lærere til en skole som er vedtatt nedlagt og der de fysiske forholdene i bygget er så trasige, er heller ikke enkelt. Vi forstår godt foreldrenes utålmodighet. Nå har innbyggerne ventet lenge nok. Mange opplever det som seigpining. Nå må politikerne i Fræna vise at det skal bygges, ikke bare prates. Høsten 2020 bør ei ny skole være ferdig, enten det blir på Sylte eller et annet sted.