Arbeiderpartiet er ikke på glid når det gjelder hvor ny E39 skal krysse Romsdalsfjorden. Et overveldende flertall på helgas fylkesårsmøte i partiet avviste et forslag fra Aure Arbeiderparti om å utrede Romsdalsaksen i stedet for Møreaksen. Det var knyttet spenning til hvor hardt Arbeiderpartiet står på standpunktet partiet tidligere har hatt om at ny ferjefri E39 skal krysse Romsdalsfjorden langs traseen for Møreaksen. Lokalt har Vestnes Arbeiderparti løftet fram Romsdalsaksen, og da fylkesårsmøtet åpnet i Molde lørdag, lå det på bordet forslag fra Aure Arbeiderparti om å utrede Romsdalsaksen. Aure Ap gikk likevel lenger; de hadde allerede bestemt seg for utfallet av en utredning av Romsdalsaksen, og mente Romsdalsaksen vil være mer miljøvennlig og billigere samt at E39 da ville bli lagt utenom byer og store tettsteder.

Flertallet på fylkesårsmøtet hadde ikke sansen for forslaget fra Aure Ap, dels fordi det framstår som direkte useriøst først å be om å få utredet en vegløsning mens man allerede har bestemt seg for at denne vegløsningen er den beste. Fylkesårsmøtet mente at Arbeiderpartiet skal være tro mot vegplanene partiet selv har vært delaktig til. Å lansere nye vegløsninger når et prosjekt har kommet inn på Nasjonal Transportplan, vil føre til at Møre og Romsdal blir plassert bakerst i køen, mente flertallet i Arbeiderpartiet.

Det er ikke klokt å kneble debatten om ulike vegløsninger. Men Arbeiderpartiet, som var fødselshjelper til det gigantiske samferdselsprosjektet som kalles ferjefri E39, kan ikke hoppe fra den ene løsningen til andre løsninger. Ap skal huske at det var partiets stortingsrepresentant Asmund Kristoffersen som i 2005 gjorde Møreaksen til kampsak, og arbeidet for å få prosjektet inn på Nasjonal Transportplan. Da Trond Giske var næringsminister, var ferjefri E39 flaggsaka. Foran valget ifjor argumenterte Ap for sterk satsing på samferdsel, og trakk fram Møreaksen. Nå vet velgerne at Ap er tro mot Møreaksen. Fashet framfor populisme er en styrke for ethvert parti.