Bernhard Riksfjord (BR) fortsetter sine påstander i media om at (sitat) Møreaksen-prosjektet har gjennomgått alle pålagte krav og utredninger, lokalt, regionalt og nasjonalt (sitat slutt). Videre hevder han at MA-prosjektet er i innspurten, jfr. innlegg i Romsdals Budstikke 11.10.22.

BR hopper glatt bukk over at Naturvernforbundet i Molde (NNV) for fem måneder siden klaget på kommunestyret sin godkjenning av reguleringsplanen for Julbøen - Molde. Utfallet av klagen vet en ikke, men klagen innebærer en juridisk kvalitetssikring der NNV har vist til saksbehandlingsfeil og mangler i konsekvensutredningene. Klagen er ikke sendt videre for en avgjørelse. Kanskje fordi saken ikke haster eller at resultatet av en juridisk gjennomgang er usikkert?

Jeg viser til Molde kommune sitt planregister der klagen er lagt inn og den vedtatte planen er merket med varseltrekant og merknaden «Planen er under klagebehandling. Planens virkninger trer likevel i kraft straks den er vedtatt, selv om det foreligger klage. Tiltak utføres på egen risiko.»

Bråstopp av store veiprosjekt

MA-tilhengerne har over flere år hevdet at Møreaksen er vedtatt bygget. Men å hevde dette, er enten bevisst feilinformasjon eller at de ikke har satt seg inn i saken.

Vegvesenets prioritering i NTP (Nasjonal transportplan) av store veiprosjekter ble listet opp i pressemelding den 10. mai i år. Der kan vi se at kun fire av totalt 20 opplistede prosjekter er ferdigbehandlet politisk. Møreaksen er ikke en av de fire.

I regjeringens forslag til statsbudsjett reduseres vegvesenets investeringer med 2,6 milliarder.

Forslaget innebærer at de fire veiprosjektene Statens vegvesen har prioritert høyest for byggestart neste år, alle er satt på vent. Det må nødvendigvis bety at Møreaksen er skutt enda lenger ut i det blå. Men det hindrer altså ikke MA-tilhengerne i å hevde at Møreaksen er vedtatt bygd. NTP er tross alt en politisk ønskeliste uten forankring i et budsjett.

Hva skjer videre?

Molde kommune har ikke ferdigbehandlet klagesaken fra NNV. Fylkeskommunen har pekt på svakheter i konsekvensutredningen. Et spørsmål er om statsforvalteren vil si seg enig i en del av momentene i klagen.

Regjeringen har foreslått gratis ferger til øysamfunn uten fastlandsforbindelse og prisreduksjoner på andre fergestrekninger fra august neste år. Alle de største veiprosjektene i Nasjonal transportplan er er satt på vent. Samlet sett gir dette oss liten grunn til å tro at Møreaksen kommer til å bli realisert, iallfall ikke i overskuelig framtid.

Rolf Harald Karlsen, Molde

Vil du skrive i På tråden? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Vil du skrive leserinnlegg? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt – Rbnetts meningsportal