Høyder.

Brunvollkvartalet har fra 4,5 til 5,5 etasjer (høy parkeringsetasje) inn mot Strandgata og videre fra 5,5 til 6,5 mot øst. Prosjektet som følger reguleringsplanen i Grandfjæra viser mot vest 5 etasjer, inkl normal parkeringsetasje. Denne høyden blir mot E39 østover redusert til 4 etasjer over gatenivå grunnet stigningen på gata. Samtidig ligger bygningene med en liten avstand til E39 som gir rom for en grønn terrengskråning inn mot fasaden i parkeringsetasjen. Et helt annet utrykk enn det som Brunvollkvartalet viser mot Strandgata. Byggehøydene stiger med 1 etasje på 2 bygninger mot sjøen, 2 etasjer på bygning mot sørøst og 3 etasjer inn mot midten i øst, dvs her 4 m lavere enn «Klatrehallen» (under bygging) og 15,5 m lavere enn «Mølla» med sitt påbygg. Dette gir etter min (faglige) mening en myk og naturlig «skyline» på bebyggelsen i dette området.

Areal/fotavtrykk.

Fotavtrykket på byggene over bakken er redusert med ca 60% i forhold til det tidligere vedtatt områdeplan tillater. Prosjektet et trukket vesentlig tilbake fra sjøen og åpnet betydelig i synsaksene mot fjorden. Les plandokumentene og se illustrasjonsplanen sammenholdt med byggegrensene fra områdeplanen i beskrivelsen.

Planprosessen.

Planarbeidet har gått over flere år og reguleringsplanen med prosjektillustrasjonene er behandlet i Hovedutvalget (TPNM) flere ganger. Merknader og innspill er vurdert og prosjektet er justert av utbygger i hht tilbakemeldingene i vedtak fra utvalget. Vi kan ikke da i «siste sving» komme med ytterligere reduksjoner i rammene pga gjentatte nabomerknader, uten nye momenter som ikke er behandlet tidligere. Slik fungerer demokratiet, slik må myndighetene opptre forutsigbare og slik forvalter vi demokratiet med de beste intensjoner.

Datamodeller lyver ikke.

Det ytres om at RB viser forfalskninger av perspektivet. Perspektivene er fra datamodellene i prosjektet. De lyver ikke og er mer nøyaktige enn et frihåndstegnet perspektiv. Forøvrig vises flere datamodeller både fra gatenivå nord (E39) og gangveg langs sjøfront sør i beskrivelsen som følger sakspapirene.

Et bra prosjekt.

Slike prosjekt bearbeides naturlig gjennom prosjekteringen. Dette blir et bra byprosjekt for Molde med boliger sentralt i et urbant sentrum med de fordeler dette har byplanmessig og miljømessig. Vi må innse at sentrum ikke vil vokse mye vestover, men østover, og med tiden urbanisere både Bolsønesområdet, Lingedalen og omlandet nært Moldegård. E39 bak prosjektet blir i framtid en sentrumsgate når fergeleiet er borte, ei gate med store åpne synsakser mot fjorden og byggehøyder på sørsiden tilnærmet som Storgata i dag. Et stort pluss for byen slik jeg ser det.

Vil du skrive i På tråden? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Vil du skrive leserinnlegg? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt – Rbnetts meningsportal