Så godt som alle vegprosjekt i Møre og Romsdal sprenger de økonomiske rammene. Det har blitt mye dyrere å bygge veger, ferjekaier, bruer og tunneler enn både regneekspertene og politikerne har ant. Prisgalloppen har kommet for fullt det siste året. I Møre og Romsdal er det en rekke eksempler på samferdselsprosjekt som blir langt dyrere å bygge enn det er satt av penger til. Det ferskeste eksemplet er nye ferjekaier på Sølsnes og Åfarnes der lavutslippsferjene skal kunne legge til og lade strøm. Bare for to kaier ligger det an til at prisen blir 50-60 millioner kroner høyere enn politikerne først hadde sett for seg. Nerlandsøybrua på Sunnmøre ligger an til å koste 106 millioner mer enn beregnet. En gang- og sykkelveg i Surnadal kan bli 40 millioner kroner dyrere. Og ny ferjekai i Eidsdal har det ennå ikke kommet inn pristilbud på, men dyrt blir det.

Årsakene til at byggeprosjekt sprekker så det dundrer, er flere. En av de viktigste forklaringene er at prisen på stål og betong har steget kraftig. Store leverandører av byggevarer varslet i fjor sommer at prisene på stål- og plastrelaterte produkter kan øke med over 40 prosent. Entreprenørene har ikke annet valg enn å ta inn økte råvarepriser i anbudene de gir.  I tillegg viser det seg at det oftest blir mer planlegging og mer innleie av konsulenter. Når det offentlige lyser ut byggeprosjekt på anbud, ligger det i bunnen en forventning om at når flere entreprenører har lyst på den samme jobben, vil konkurransen føre til lavere priser.  Nå har det vist seg gang på gang at det motsatte skjer; prosjekt blir ikke billigere, men dyrere. Henger ikke den offentlige regnekunsten med i prisgaloppen i markedet?

Når vi bruker samferdselsprosjekt som eksempler, er det fordi samferdselssektoren legger beslag på de aller fleste investeringskronene Møre og Romsdal fylkeskommune har.  I år er det planlagt investeringer i samferdsel for rundt to milliarder kroner. Sprenger kostnadene de økonomiske rammene som er satt, må det få konsekvenser. Usikkerheten brer om seg. Må noen prosjekt utsettes? Blir politikerne tvunget til å velge enklere løsninger, som kan vare kortere? Rassikring langs Eikesdalsvegen og Trollstigen er prosjekt som viser dilemmaet. Og ennå har ikke rådyre sikringer av tunnelene på fylkesvegene blitt ferdig.

Politikerne blir nødt å prioritere tøffere. Fylkeskommunen har ikke bare samferdsel å tenke på, men også videregående utdanning, kultur, næringsutvikling og samfunnsutvikling. Fortsetter prisgaloppen vil det fort kunne ramme alle sektorenes behov for investeringer.

Vil du skrive i På tråden? Legg inn ditt korte innlegg her!

Vil du skrive leserinnlegg? Skriv inn ditt innlegg her!

Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt – Rbnetts meningsportal