Målet med rusreformen er nettopp å hindre dødsfall og sikre helseforebyggende løp som er tryggere for de tyngste rusmisbrukerne.

I 2021 døde 241 mennesker av overdose. En nedgang på 27 prosent fra 2020, når stort sett alt av helsetilbud var stengt på grunn av pandemien. Gjennomsnittsalderen for dødsfall er 45 år.

“For norsk ruspolitikk er mislykka, hevdar mange.” - Norsk ruspolitikk er jo det, fordi vi ligger i verdenstoppen på dødsfall. I Europa er vi på femteplass i antall dødsofre. I forhold til folketallet troner vi på toppen. Det er dette de fleste av oss ønsker å løse. Og når vi ligger på toppen, som ensom majestet, så er det vel ikke bare noe vi “hevdar” - men en faktisk brutal realitet, som flere bør ta inn over seg.

Ruspolitikk er et betent tema med sterke følelser, steile fronter og harde ord. Men leser man partiprogramma så er det nesten som om man skulle tro vi er veldig enige. Alle vil ha en bedre rusomsorg.

Det er noen vesentlige forskjeller og noen forutsetninger som man må kjenne til i denne debatten. Først må man jo anerkjenne at straff ikke hjelper - å kaste unge mennesker inn i justissektoren, når de trenger helsesektoren er feil nummer 1. Det å bli rusavhengig bør altså ikke være straffbart. Hva er det da? Er det frislipp? Nei, det er stor forskjell på avkriminalisering og frislipp. Og enhver liberalisering av lovverk og tilgjengelighet må alltid følges med holdningskampanjer - for målet er ikke mer rus, tvert om er målet alltid mindre rus, men tryggere. Det er lov å røyke tobakk i Norge, men salget er regulert og holdningsskapende kampanjer fungerer. Fra 1990 til 2020 sank salget av tobakk med 60 %.

En avkriminalisering går på straffereaksjon, at man ikke får rulleblad, men faglig og profesjonell hjelp.

Så til den andre delen som går på lovlig og regulert salg og distribusjon av nye rusmidler. Det er så å si ingen som ønsker fullt frislipp. Men vi har stoffer som er mindre skadelige enn alkohol og vi har stoffer som er forbudt, men som har funksjoner i medisin.

Problemstillingen her er det ulovlige markedet, hvor selgere i dag hverken trenger løyve eller alderspoeng for å distribuere. Det er heller ingen kvalitetskontroll og stoffer blir sterkere, syntetiske, farligere og selgere har ofte mulighet for oppsalg og mersalg. Produktene har ingen aldersgrense og selgerne tjener godt. Salgsteamet er heller ikke trent opp i forebyggende holdningsskapende kampanjestrategi. Det er et seriøst problem som krever en skikkelig debatt.

I år er det 100 år siden forbudet mot omsetning av hetvin ble opphevet. Vi har generasjoner fortsatt som har opplevd å ligge flatt ut, overstadig beruset på hjemmebrent med 96% alkoholprosent. Den opplevelsen er nok sidestilt med det mange opplever med ulovlige rusmidler i dag, unødvendig sterkt, unødvendig farlig og man får kjøpe det over alt. Av flere vinmonopol, øl i butikk m.m. så er hjemmebrenning i dag nesten historie.

Tar man de minst skadelige stoffene ut av det ulovlige markedet og regulerer omsetningen, tar man noe av det økonomiske grunnlaget ut av de kriminelle miljøene, samtidig som stoffene blir tryggere og svakere. Når man samtidig behandler tyngre rusmisbrukere i helsevesenet, slik at de slipper ut av både gjeld og kriminelle miljøer, kan man bekjempe rekrutteringen - og gjøre terskelen høyere for å oppsøke en selger som ligger utenfor enhver kontroll. - Målet er ikke at staten skal tjene godt, drive kampanjer og selge mye - målet er at staten skal kjenne til, fange opp og målrette kampanjer for redusert forbruk.

Denne debatten er dessverre preget av altfor mye flåseri og billige poenger, i mellomtiden dør mennesker av overdoser i en fart som setter oss på europatoppen. Rusmisbrukere fortjener en seriøs debatt og et helsevesen rigget for å hjelpe.

Vil du skrive i På tråden? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Vil du skrive leserinnlegg? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt – Rbnetts meningsportal