Fordi jeg vet det kan få konsekvenser langt inn i framtiden. Konsekvenser for barns psykiske helse- men også økonomiske konsekvenser. Det er førstnevnte jeg bryr meg mest om, hvor sistnevnte velges å bli brukt som et argument. For jeg håper virkelig Molde kommune velger å snu; velger å ikke kutte ytterligere i skoleøkonomien.

Det er allerede ganske skrapa i den økonomiske skoleklassa. Det får naturlignok konsekvenser å gjøre ytterligere kutt. Konsekvenser for: innkjøp av nødvendig læringsmateriell, tilstrekkelig med spesialkompetanse og oppfølging av barn med ulike diagnostiske utfordringer, eller bare utfordringer, vikarbruk og i ytterste konsekvens; barns psykiske helse.

Må da minne om: trygge barn leker, trygge barn lærer. Voksenpersoner er viktig for barns opplevelse av trygghet. Tilstrekkelig med voksenpersoner. Derfor tenker jeg med tristhet og bekymring på ytterligere kutt i den økonomiske skolekassa. Tenker med gru på våre dyktige lærere; at de blant annet skal bli ytterligere forstrekt. For det gjør noe med de voksne, som igjen kan få ringvirkninger for våre barn.

La meg underbygge mine påstander.

Da må vi se på hvilken betydning kvaliteten på relasjoner og tilbudet til familier de første årene,  i barnehager og skoler, har for barnets og også samfunnets økonomi på lang sikt?

Professor James Hackmann er samfunnsøkonom og nobelprisvinner i økonomi. Han var opptatt av hvordan et lands ressurser kan fordeles på best mulig måte. Han var spesielt opptatt av menneskelige ressurser, betydningen av at vi fungerer godt og er produktive, og hvordan det påvirker samfunnets økonomi.

I et velferdsperspektiv innebærer dette å legge til rette for gode levekår for familier, god helse, skoler og utdanning, lav kriminalitet og et fungerende arbeidsliv hvor målsettingen er at folk i størst mulig grad kan forsørge seg selv. Dette bidrar til landets videre utvikling og produksjon.

På et individuelt plan var han opptatt av at barn og ungdommer får en god oppvekst slik at de kan utvikle seg både kognitivt og sosialt/emosjonelt, fullføre utdanning så de får en jobb de kan leve av og kunne etablere en familie.

Alternativet kan være å falle ut fra skolen, psykiske vansker, bli stående helt eller delvis utenfor arbeidslivet, bli kriminell og/eller ende opp med et liv med rus og ustabilitet med stort tap av livskvalitet for den det gjelder, og dennes familie. I et ressursperspektiv koster dette samfunnet enorme summer, altså en negativ produktivitet.

Heckman har forsket på samfunnsøkonomiske effekter av tiltak og programmer, som investeringer i barnehage og skole med god kvalitet, på ulike tidspunkter i barns og ungdommers liv. Dette har han visualisert i en veldig interessant illustrasjon, kalt Heckmankurven. For interesserte er det bare å google.

Heckman og forskerne fant at det spesielt var på det sosio-emosjonelle plan at barna utviklet seg. Den mer genetiske IQ viste en utvikling på kort sikt, men utviklingen avtok på lang sikt.

Så vet jeg, som psykolog, at god sosioemosjonell utvikling er av større betydning enn iq når det kommer til hvor godt man lykkes f.eks på skolen. Enkelt sagt: hvor god er du til å strukturere deg, regulere følelser, stoppe impulser etc. Ja, få gjort det du må gjøre.

Det vil gi langsiktige virkninger, over generasjoner.

Det Heckman kaller gevinsten av bedre sosio-emosjonelle ferdigheter er spesielt de langsiktige effektene, og at den sosio-emosjonelle bedringen er kumulativ og går over generasjoner. Det betyr at bedre fungerende barn også vil ha et bedre liv som voksen og videre som foreldre for sine barn, som igjen vil ha et bedre liv. Som de, igjen, vil gi videre.

Det har altså stor økonomisk gevinst, på kort og på lang sikt å investere i barn. I barnehage og i skolen. Dette tror jeg dere vet. Så vær så snill, Molde kommune, revurder deres planer om ytterligere økonomiske kutt i skolen. Å velge å investere i barn er som å putte penger i banken- med meget god rente!

Vil du skrive i På tråden? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Vil du skrive leserinnlegg? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt – Rbnetts meningsportal