Som punkt 1 i vedtektene fra stiftelsen av Moldemarkas Venner i 1997 står: Moldemarkas Venner er en forening der vi skal utvikle marka som fritids- og rekreasjonsområde. Videre står det som et av flere punkt under «Foreningens oppgaver/ arbeidsprogram» fra samme år: Prioritere rekreasjon og friluftsliv framfor næring.

Et enstemmig styre er sterkt kritisk til økt bruk av vegen ut over den etablerte bruken i sommerhalvåret.

VINTERBRØYTING

Dette burde vel egentlig ikke være et tema, etter klar uttalelse fra faginstansen i kommunen, blant annet på det åpne møtet i Innom 16. mars. Vegen som er bygget som nødsarbeid i de harde trettiåra, vil ikke tåle vinterbrøyting. Til tross for dette ser vi stadig i sosiale medier at enkelte hevder vinterbrøyta veg er uproblematisk. Sett fra vår side vil en vinterbrøyta veg være en katastrofe for det nære friluftslivet. I perioder vil den ligge der som ei gjørmegate og avskjære trafikk i den aller mest brukte delen av marka. Lysløypa krysser vegen på to steder, og går også sammen med vegen et stykke ved Fjellbrua.

På snødekt veg er det hele vinteren og våren en enorm trafikk av gående, folk på ski og folk i alle aldre med kjelker eller akebrett. Byens beste akebakke! Denne må ikke ødelegges, det vil ha svært negativ effekt på det enkle og nære friluftslivet. I det grønne skiftet skal vi jo nettopp legge til rette for økt bruk av nærområdene.

VÅR OG HØST

Vi er enig i kommunens innarbeida praksis; vegen bør være stengt med bom for publikum med faste tider for stenging og åpning høst og vår. Marka og vegen trenger hvile, sommersesongen bør ikke forlenges. Og vegens tekniske kvaliteter (eller mangel på kvaliteter) bør ikke utfordres.

Vi mener imidlertid at de tre serveringsstedene i marka må kunne bruke vegen i begrensa omfang, ved at de disponerer nøkkel til bommen, og kan kjøre på bar veg så lenge kommunen tillater. Dette er spesielt aktuelt på høsten, der det har vist seg de siste åra at det har gått flere uker fra stenging til snøen legger seg. Om våren er det nok mindre aktuelt, da vegen trenger tørk og pleie mellom brøyting og åpning. Noen av oss har møtt snøfreseren ved Fjellbrua og sett vegens tilstand i teleløsninga. Ikke noe vakkert syn!

MOTORFERDSEL PÅ SNØDEKT VEG

Nødvendig trafikk for drift av serveringsstedene mener vi må kunne aksepteres. Transport av varer og personale i nødvendig omfang må vi finne oss i. Essens til Skihytta og vaffelrøre til Storlihytta tror vi ikke betyr mye trafikk. Vi har også tillit til at drivere av Vardestua vil begrense slik kjøring til det nødvendige. Vi minner om paragraf 1 (formål) i motorferdselloven: Formålet med denne lov er ut fra et samfunnsmessig helhetssyn å regulere motorferdselen i utmark og vassdrag med sikte på å verne om naturmiljøet og fremme trivselen. Det er altså ikke tvil om at den motoriserte ferdselen har «vikeplikt» i forhold til all annen trafikk og at den skal begrenses mest mulig.

Transport av gjester er vi redd vil bety for mye trafikk. Vi mener dette kun må tillates i spesielle tilfeller, som i en bursdag på Storlihytta der bestemor ikke kan bli med uten transport opp og ned. Men julebord på Vardestua med 100 gjester, transportert på en slede bak en ATV med belter? Det bli for mye! Hvor mange turer? 12 turer opp og ned før og etter festen? 48 passeringer på kveld og nattestid?  Det må unngås!

HJERTESUKK

Vi skjønner alle at det er uheldig for Molde som turistdestinasjon at det har «låst seg» mellom utbygger på Vardestua og myndighetene, slik vi oppfatter at situasjonen er etter siste møte i TPNM. Varden er så viktig for Molde, at her må partene finne en løsning før turistsesongen begynner.

Et enstemmig styre i Moldemarkas Venner

Vil du skrive i På tråden? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Vil du skrive leserinnlegg? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt – Rbnetts meningsportal