Vi minner om en tidligere debatt om saken, der våre synspunkter på noe av argumentasjonen fra forkjemperne ble diskutert, se https://www.rbnett.no/meninger/i/x4b7aG/en-stund-sa-det-lovende-ut-men-kostnadene-synes-a-ha-lopt-fra-prosjektet og etterfølgende artikler.

Vi skal ikke gjenta den her, bare minne om at forkjempernes vyer med opp mot en flerdobling av nyttevirkningene som følge av større arbeidsmarkeder og mer pendling, er basert på utredningsarbeider som senere i praksis enten er trukket tilbake eller lagt til side. Dette med arbeidspendling og hjemmekontor var heller ikke hovedpoenget i vår artikkel, som Espeland harselerer over. Hva desken i en avis velger å sette som overskrift, er ikke vårt bord. Og det lever vi svært godt med.

Våre hovedpoenger er knyttet til to forhold: 1) Hva vil skje med trafikketterspørselen framover, etter pandemien og med det grønne skiftet som i hovedsak ligger foran oss. Det bør vi vite mer om. Den er nemlig en svært viktig faktor bak lønnsomheten i prosjektene og deres evne til å tåle bompengefinansiering. 2) Hendelser som Norge ikke er herre over vil presse statsfinansene i tiden som kommer. Dette er først og fremst knyttet til koronapandemien som kan ha kostet Norge rundt 300 milliarder kroner i tapt verdiskapning + store utlegg gjennom diverse offentlige støtteordninger, samt den pågående krigen i Ukraina. Den har skapt en energiknapphet som vi ennå ikke ser rekkevidden av. Titalls milliarder til strømstøtte vil bli gitt.

Forhold 1) vil vi vinne erfaringer med i relativt nær framtid, ettersom Norges klimaforpliktelser vil kreve kraftig medisin from mot 2030. Forhold 2) kan skape et press i økonomien som Norge vil trenge tid på å absorbere, rett og slett. Derfor mener vi at de aller største prosjektene bør settes på vent. Vi er heller ikke alene om disse tankene.

Å trekke inn droner og andre rariteter for å latterliggjøre livsfjerne akademikerne som antakelig ikke forstår seg på det virkelige liv, får stå for Espelands regning. Men det kan gjøre seg med litt respekt for meningsmotstandere. I vår virksomhet som forskere har vi jobbet med analyser av store, offentlige investeringsprosjekter i en årrekke (ikke bare innen samferdsel) samt analyser av økonomiske konjunkturer. Vi uttaler oss på bakgrunn av de erfaringene som vi har høstet, og med god kjennskap til de prosjektene som vår artikkel nevner. Espeland er daglig leder av Møreaksen, der hovedoppgaven også er helt legitim, nemlig å kjempe for at dette ene prosjektet blir realisert. Så får leserne vurdere hvem som måtte stå for synsingen.

Vi avslutter herved vår del av denne debatten.

Vil du skrive i På tråden? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Vil du skrive leserinnlegg? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt – Rbnetts meningsportal