I påska kunne NRK fortelle om hvordan parkeringsselskapene har urimelig høge fakturagebyr. I et eksempel i reportasjen kunne en mann fortelle at han fikk parkeringsavgift på 240 kroner, sammen med fakturagebyr på 420 kroner. Nesten det dobbelte av hva han betalte for å parkere.

Som ikke det var nok, var informasjonen om hvordan du betaler automatisk så utydelig og vanskelig tilgjengelig at mannen trodde at han hadde gjort alt rett. Da er det selvfølgelig svært irriterende å få et gebyr i ettertid som er fullstendig urimelig.

Forbrukerrådet bekrefter at de får flere og flere klager på folk som er oppgitt over skyhøge gebyrer på parkeringskravet. De mener at flere av de store P-selskapene spekulerer i å tjene godt på sine fakturagebyr. – Det er jeg helt overbevist om, sier Jorge Jensen, fagdirektør i Forbrukerrådet, til NRK.

Vi er mange som blir irritert over de ulike og tidvis forvirrende parkeringsløsningene rundt om. Det finnes flere gode løsninger i dag, men det hjelper lite hvis du må ha et utall apper for å være trygg på at du får betalt parkeringen. Det har samtidig vært en voldsom økning i avgiftsbelagte områder og flere blir det.

Parkeringsselskapene skal tjene penger på at vi betaler for å ha et trygt sted å sette fra oss bilen. Ikke på dårlig info og skyhøge gebyr. Slik det framstår nå, trengs det en skikkelig opprydning fra myndighetenes side. Gebyrsjokkene minner om slik det altfor lenge var i inkassobransjen. Til og med bransjen sjøl vedgår at dette må det ryddes opp i. Forbrukerrådet må si klart og tydelig i fra.