Derfor hadde vi fest for hele klassen på Halloween, og vi delte barna i grupper da de skulle ut å gå «knask eller knep», så alle skulle ha noen å gå med.

Nå håper jeg vi får til en like fin og inkluderende juleavslutning, med fokus på felles opplevelser, kultur og tradisjon.

Human-Etisk Forbund har samlet ideer til aktiviteter som passer for elever uavhengig av tro og livssyn som skoler og barnehager kan ta i bruk. Hva med å dra på utflukt til det lokale museet eller til gården for å se etter eller lære om gårdsnissen, eller hvordan man forberedte seg til jul tidligere. Eller hva med å spre glede og gjøre noe for andre? Som å gå i fakkeltog og dele ut pepperkaker på eldrehjemmet eller asylmottaket. Eller bare ha en felles julefeiring for klassen eller hele skolen hvor man bruker av den store kulturarven av julesanger, dikt og fortellinger vi har. Utforske historien om den norske gårdsnissen eller den mer europeiske St. Nikolas-figuren, og avslutte med nissefest er også en mulighet.

Jula er fra gammelt av en feiring av at sola snur og at det går mot lysere tider. Det er et fint utgangspunkt for å snakke om overtro og gamle juleskikker, eller man kan utforske hvordan ulike kulturer feirer sola og lyset. Visste du for eksempel at jødenes store høytider er Hannukah og at den feires med å blant annet tenne lysene i den hellige ni-armede lysestaken?

Uansett hva skolen velger å gjøre håper jeg førjulstiden blir inkluderende og noe alle føler seg velkommen i. Derfor har Human-Etisk Forbund sendt 8 gode ideer for inkluderende juleaktiviteter til rektorer i hele landet. Og derfor håper jeg at alle som ønsker det finner tid til å gå på julegudstjeneste på fritiden, og man i skoletiden kan ha en felles aktivitet for å feire julen uten religiøs forkynnelse.

Vil du skrive i På tråden? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Vil du skrive leserinnlegg? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt – Rbnetts meningsportal