Både leder for Rådet for mennesker med nedsatt funksjonsevne og Bjørn Jacobsen gjentar påstandene. I tillegg fremstilles det som om administrasjonen med kommunedirektøren i spissen ikke ønsker beboernes beste, men bare er opptatt av økonomi.

Dette skaper et negativt bilde som både er til dels misvisende, og det kan gå ut over motivasjon og arbeidslyst hos våre trofaste medarbeidere i Molde kommune innen hele helse og omsorgssektoren inklusive bo - og rehabilitering.

Jeg viser nedenfor til aktuelle innspill og vedtak som vedrører saken både fra hovedutvalg, Rådet og Eldrerådet.

Vi skal tåle uenighet, vi skal tåle skarpe innspill på vegne av innbyggere på alle nivå. Både Rådet og Eldrerådet er i sin fulle rett til dette. Men det er også et demokratisk ansvar å bidra positivt for å finne løsninger og invitere til samarbeid til felles beste.

Vi er fra leder av Rådet utfordret til om KrF,og andre parti spesielt i posisjonen har gode formuleringer omkring helse, omsorg om mennesker med nedsatt funksjonsevne.

« KrF vil arbeide for at personer med nedsatt fysisk og psykisk funksjonsevne har gode levekår med bo- og aktivitetstilbud i hele kommunen.»••og KrF vil at rettigheter blir ivaretatt gjennom Rådet for personer med nedsatt funksjonsevne….

KrF ønsker en trygg og aktiv alderdom preget av respekt, ansvar og omsorg med invitasjon til aktiv deltakelse i samfunnslivet i Molde…..bygge ut en eldreomsorg med fleksible løsninger som dagtilbud, omsorgsboliger og tilbud om institusjonsplasser samt rehabilitering…»

Programmet er mer omfattende, men dette kan nevnes her.

Begrensninger for gjennomføring av ideell situasjon er i Molde som for andre kommuner: - Økonomi- Nye statlige reformer med stadig underfinansiering- rekruttering og beholde fagpersonell- og tilslutt: framsnakke jobb og kompetanse i kommunal tjeneste. Der har vi alle et felles ansvar.

Vi er ikke i mål, nye Molde er ikke ferdig bygget, mye er på plass utfordringene er mange, men vi bygger i alle fall ikke bedre med splittelse..

Her noen politiske vedtak samt innspill fra Rådet /Eldrerådet.

Helse og omsorg - signal fra hovedutvalg til budsjett 2023 og økonomiplan 2024-2026.

Hovedutvalg for helse og omsorg har behandlet saken i møte 15.08.2022 sak PS--23/22.

Følgende fellesforslag ble fremmet av KrF, H og SP: (vedtak 10 mot 1stemme.) Ingen andre forslag ble fremmet.

Svein Atle Roset Foto: Bjørn Brunvoll

Hovedutvalg for helse og ber kommunedirektør om en mer målrettet utvikling av et omsorgstilbud i tråd med vedtatt Helse- og omsorgsplan og med en vridning av ressursene til forebygging

og tidlig innsats «Lengst mulig i eget hjem» og et mer balansert helse- og omsorgstilbud basert på «laveste effektive omsorgsnivå» skal gjennomsyre tjenesteutviklingen:

• Fortsette arbeidet med å balansere omsorgstrappa for å kunne redusere behovet for langtids sykehjemsplasser. Målet er å ha den dekningsgraden som er mest hensiktsmessig for innbyggerne i kommunen og driften i sektoren.

• Tilby mer rehabilitering, bedre hjemmesykepleie og tilpasset hjemmehjelp for de som fortsatt kan bo i eget hjem.

• Tilrettelegge for flere heldøgnsbemannede bofelllesskap og bokollektiv med oppdatert velferdsteknologi for å avlaste presset på sykehjemsplasser.

• Molde kommune må i størst mulig grad samle korttiidspllassene på Kirkebakken og Råkhaugen omsorgssenter.

• Strukturen for Bo- og habiliteringstjenesten må optimaliseres for å kunne utnytte personalressursen på en bedre måte.

Sektor for helse og omsorg - signal fra hovedutvalg til budsjett 2023 og økonomiplan 2024-2026.

Rådet for mennesker med nedsatt funksjonsevne har behandlet saken i møote 11.08.2022 sak PS--20/22.

Utdrag:

Rådet ser med bekymring på den økonomiske situasjonen i sektoren for helse og omsorg i Molde kommune, men mener at dette i hovedsak skyldes urealistiske budsjetter og i mindre grad er dokumentasjon på et faktisk overforbruk av tjenester. Rådet påpeker også at det allerede er gjennomført flere omfattende innsparingstiltak med vesentlige reduksjoner i tjenestetilbudet for store grupper tjenestemottakere. Rådet er enig i at det er behov for omstillingstiltak dersom dette kan gjøres slik at det både gir et bedre tilbud, og økonomiske innsparinger for kommunen. Innsparinger bør da komme som et resultat av at omstillingstiltakene gir ønsket endring i etterspørsel etter tjenester og ikke gjennom å allerede nå kutte i det eksisterende tilbudet.

Sektor for helse og omsorrgg - signal fra hovedutvalg til budsjett 2023 og køkoonnoomiiplan 2024-2026

Eldrerådet har behandlet saken i møte 11.08.2022. PS--23/22.

Eldrerådet er svært bekymret for det som nå er i ferd med å skje. Vi ser på det som foreslås fra administrasjonen som en gradvis rasering av heldøgnstilbudet i Molde kommune.

Eldrerådet vil med bakgrunn i sterk økning i behovet for heldøgnplasser de neste 15 årene, sterkt fraråde å legge ned plasser. Vi viser til et betydelig antall utskrivningsklare pasienter i sykehus, samt landets lovgivning om pasiientrettigheter og sikkerhet. Molde kommunes politikere i hovedutvalg, formannskap og kommunestyre må straks ta på alvor den virkelighet som ligger i den store økningen i behovet for flere heldøgnsplasser.

Tiltak i tråd med reformen «Leve hele livet» gir trygghet og en meningsfylt hverdag for de eldre. Denne reformen må sammen med tiltak for å gjøre arbeidsplassene i helse- og omsorgssektoren mer attraktive, prioriteres i tiden som kommer.

FORVENTNINGSBREVET 2023

våre forventningar til kommunane: Statsforvaltaren M&R.

Leve heile livet – bu trygt heime.

Vi forventar at kommunane legg til rette for ein god overgang frå reforma “Leve heile livet” til “Bu trygt heime”

Dei fleste kommunane i Møre og Romsdal har vedtatt planar for lokal oppfølging av Leve heile livet. Mange kommunar er i gang med overgangen frå prosjekt til drift. At fleire skal kunne bu trygt heime lenger krev ein eigna bustad, eit godt lokalsamfunn og at individuelle behov for helse- og omsorgstenester vert dekt.

Vaksne må planlegge rammene rundt eigen alderdom. Samtidig skal eldre og pårørande vere trygge på å få hjelp og støtte når behovet for tenester oppstår. Dei som jobbar nærast dei eldre skal få meir ansvar og tillit.

Viktige forventningar i dette arbeidet handlar om heilskapleg planlegging, aldersvennlege nær- miljø, moglegheit for aktivitet og deltaking i samfunnet og å utvikle tenester som fremmer mestring.

Helse og omsorg sektorbudsjett 2023-2026.

Hovedutvalg for helse og omsorg har behandlet saken i møte 12.12.2022 sak PS--33/22. utdrag:

Prioriteringspunktene angående eventuell feriestenging av dagsenter ved Kleive og Skåla omsorgsdistrikt og avvikling av ressurspool ved Nesset omsorgsdistrikt, fjernes.

Hovedutvalget åpner ikke for ytterligere reduksjon av antall sjukehjemsplasser utover reduksjonen fra 298 til 274 plasser.

(24 plasser, Adm.foreslått 31 plasser, antydet høyere også.)

Dersom vedtatte tiltak for å oppnå økonomisk og faglig bærekraftig drift skulle vise seg utilstrekkelig, vil utvalget ha fremlagt en analyse av måloppnåelse av de ulike tiltakene og på faglig grunnlag vurdere eventuelle nye tiltak.

Dagens delegeringsreglement med budsjettansvar lagt til hovedutvalgene medfører behov for mer bakgrunnsinformasjon i budsjettdokumentet til hovedutvalgene. Kommunedirektøren oppfordres til dialog med økonomiavdelingen og utvalgsleder rundt dette i god tid før neste budsjettmøte.

Økonomirapport per februar 2023 - sektor for helse og omsorg

Hovedutvalg for helse og omsorg har behandlet saken i møte 27.03.2023 sak PS-5/23.

Inger Cecilie Frisvoll (KRF), Einar Gagnat (SP) og Inger Lise Trønningsdal (H) fremmet følgende tilleggsforslag:

...og ber om en grundigere innføring i Bo- og habiliteringstjenesten på utvalgsmøtet 15. mai 2023.

Det ble votert over kommunalsjefens forslag til vedtak som ble enstemmig vedtatt. Det ble votert over tilleggsforslaget som ble enstemmig vedtatt.

Vil du skrive i På tråden? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Vil du skrive leserinnlegg? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt – Rbnetts meningsportal