Manglende satsinga på distrikta. Statens underfinansiering av fergedrifta er alvorlig for Møre og Romsdal. Riksveifergene, som staten har ansvar for, blir skjermet mens de viktige fylkesveifergene blør. Det er en kjempeutfordring for næringslivet, pendlere og andre reisende, og det er dårlig distriktspolitikk. Det er vanskelig å kjenne igjen Støre og Vedum fra valgkampen i 2021 og deres lovnader for distrikta.

Bismak. Regjeringens beslutning om gratis ferger på visse forbindelser er flott, men det er en kraftig bismak når fylkespolitikerne må kutte i rutetilbudet som følge av manglende overføringer fra staten i statsbudsjettet for 2023. Opprettholdelse av samme rutetilbud på ferger i 2023 som i 2022, ville betydd vesentlige kutt på andre tjenesteområder som kollektiv- og skoletilbud. En slik løsning var naturligvis uaktuelt.

Revidert nasjonalbudsjett. For å rette opp den manglende satsinga i statsbudsjettet 2023 må oppmerksomheten nå rettes mot revidert nasjonalbudsjett i vår og statsbudsjettet for 2024. Hvis en skal unngå usikkerhet om tilbudene for 2024 er det særs viktig at regjeringa kommer med penger allerede i vår. Noe annet vil være svakt av regjeringa.

Politikere må ta ansvar. Vi er så vidt i gang med 2023, og fylkeskommunens budsjett for i år er besluttet. Noen fergeforbindelser får et litt dårligere tilbud, mens andre blir skjermet i 2023. De fleste vil ikke merke så mye i 2023 fordi fylkeskommunen fant løsninger som demper de verste konsekvenser. Men det ser styggere ut framover hvis det ikke blir tatt statlige grep. Som fylkespolitiker i Venstre arbeider jeg overfor egen stortingsgruppe, men med dagens regjering ligger det et særlig ansvar og plikt for Sp og Ap sine fylkespolitikere og stortingsrepresentanter fra fylket å få regjeringen til å innse alvoret.

Kutt må stoppes. Fra 2024 vil det være helårseffekt av inntektstapet for fergeforbindelsene som blir gratis i august 2023. Hvis ikke staten kompenserer for dette, vil det bli enda vanskeligere for fylkeskommunen i kommende år å opprettholde det rutetilbudet som næringslivet og innbyggerne er vant med og tar for gitt. Vi må jage et bedre fergetilbud. Da kan vi ikke godta kutt.

Uforløst verdiskapingspotensial. I påvente av flere fjordkryssinger og fastlandsforbindelser er hyppigere fergeavganger og økt åpningstid morgen, kveld og natt påkrevd for å løfte verdiskapingen i Møre og Romsdal. Utallige analyser viser hvilket uforløst potensial som bedre fergetilbud og fergeavløsninger gir for arbeidslivet generelt og næringslivet spesielt. Regjeringen må ta innover seg at det har ikke Norge råd til å skusle bort.

Vil du skrive i På tråden? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Vil du skrive leserinnlegg? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt – Rbnetts meningsportal