Det er ofte svært dårlig kvalitet i vegbanen. Djupe spor, mange hull og løse kanter. Lista er lang over dårlig vedlikeholdte veger.

De dårlige vegene er livsfarlige. Denne uka ble det også bekreftet i en undersøkelse gjort av Riksrevisjonen. På en pressekonferanse torsdag kom det fram at dårlige veier og vinterglatt asfalt medvirker til rundt 30 dødsulykker i Norge hvert år. – Det er et høgt tall, for høgt. I 2021 utgjorde det rundt 30 prosent av alle dødsulykker, sa riksrevisor Karl Eirik Schjøtt-Pedersen da han la fram undersøkelsen.

Norge har det siste året opplevd en trist økning i alvorlige ulykker og dødsfall i trafikken. Det er for tidlig å si noe om hvorfor en veldig god trend plutselig snudde. Statens vegvesen presenterte i 2021 en større dybdeanalyser av dødsulykker i vegtrafikken. Møteulykker, utforkjøringer, manglende ferdigheter, rus og dårlig vegstandard er alle viktige årsaker til tragiske ulykker.

Nullvisjonen har vært et sterkt og godt strategiverktøy i arbeidet for trafikksikkerhet. Sjøl om vi fortsatt er for langt unna målet, gir den godt fallende kurven over dødsulykker håp. Men skal vi nærmes oss målet er det åpenbart at da må også vedlikeholdsarbeidet på norske veger bli langt bedre.

Undersøkelsen Riksrevisjonen presenterte kom med sterk kritikk av hvordan blant annet Statens vegvesen og Samferdselsdepartementet har håndtert det voksende etterslepet av vedlikehold. Tross økning i pengebruk og antall ansatte har vegene forfalt ytterligere. Slik kan det ikke fortsette.

Vi har mange viktige, både store og små, vegprosjekter i landet vårt. Veger skal bygges som skal sørge at næring og samfunn fungerer godt i framtida. Men samtidig må også vedlikeholdet prioriteres på de vegene vi allerede har. Noe annet er livsfarlig.

Vil du skrive i På tråden? Legg inn ditt korte innlegg her!

Vil du skrive leserinnlegg? Skriv inn ditt innlegg her!

Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt – Rbnetts meningsportal