Til tross for at jeg er fylkesleder i partiet Liberalistene, har jeg har ikke mye å «vinne» på temaet. Vi stiller heller ikke med liste i Aukra kommune i årets valg. For meg handler det om å få fortgang i saken, etter at de politiske nivåene har uttalt seg om saken gjennom mange tiår. Møreaksen, som fylkesprosjektet Kjerringsundet er                        avhengig av, bygges hvis regjeringen øker bevilgningene. Likevel ser det ikke ut som Ap/Sp-regjeringen er veldig opptatt av å utvide nåløyet for å presse gjennom ytterligere nasjonale prosjekter på prioriteringslisten.

Nå har til og med fylket kuttet i ferjetilbudet ut til øyene. Spesielt Aukra-Hollingen er et av de sambandene i fylket som vokser mest og rammes hardest. Med tanke på stigende innbyggertall og ny utbyggingsaktivitet på Nyhamna, kan vi ikke tillate det blir vanskeligere å komme seg til og fra øya. Øyfolket må derfor gi et klart signal at de ikke vil bli sittende med ferje helt til 2041.

Innbyggerforslaget er tuftet på ideen om forbedret framkommelighet til Molde og Ålesund, og knytte øysamfunnet tettere opp mot disse byene, selv om Kjerringsundet alene ikke gir fastlandsforbindelse. Når fylkesveien over Kjerringsundet åpnes, kan et av ferjesambandene over Julsundet allerede legges ned og kan kapasiteten på det andre sambandet utvides. Dryna-Brattvåg kan oppskaleres for å skape en grei pendlervei til Ålesund for aukraværingene.

Jeg er klar over at prosjektet har fått en redusert kostnadsramme nettopp fordi massene fra den framtidige Tautratunnelen brukes til fylling. Likevel kan tunnelhuggingen på Nautneset allerede gjennomføres i regi av Kjerringsundet. Selv om de aktuelle aktørene innen Møreaksen og Kjerringsundet med stor sannsynlighet erklærer dette som umulig, er det i mine øyne en diskusjon om å bytte byggherre og avtaler.

Aukra må dessuten vurdere å la et privat selskap stå inn for byggingen, vedlikeholdet og innkrevinga av bompenger for en avtalt periode. Da får kommunen økonomisk pusterom uten at det går over andre nødvendige kommunale investeringer. Et privat samarbeid er også garantist for at bompengene øremerkes til prosjektets finansiering.

Det er til syvende sist Aukra kommune som sitter med risikoen og planleggingen. Fylkeskommunen har allerede gitt klarsignal på at ingenting skal stå i veien for at Kjerringsundet kan bygges. Helt ærlig, så vet jeg ikke hva Aukra venter på. En rødgrønn regjering som vil trappe ned veisatsingen? En eventuell ny høyreregjering som kanskje øker budsjettet ikke før i 2026?

Vi må sette alle kluter til for at ting skal komme i gang! Er du eller kjenner du en aukraværing som kunne tenke seg å signere innbyggerforslaget? Skriv gjerne under på https://minsak.no/sak/2869

Vil du skrive i På tråden? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Vil du skrive leserinnlegg? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt – Rbnetts meningsportal