Målet med faget YFF er at elevene skal få mulighet til å veksle mellom læringsarenaer, bli kjent med innhold, oppgaver og arbeidsmåter i yrket de syns er interessant og som vil danne grunnlag for læreplass og framtidig yrkesliv. Målet er også at skoler, opplæringskontor og bedrifter skal samarbeide om opplæringen elevene får. I dagens situasjon er dette en utopi!

I januar 2023 kom Årsrapport for 2021-2022 fra Elev- og lærlingombodet i Møre og Romsdal. Rapporten viser at lærlingene sliter i større grad enn før. Det blir i rapporten trukket fram økt behov for tettere oppfølging av lærlinger som opplever mangelfull opplæring og utrygge læringsmiljø. Ombudet mener videre at det er mange lærebedrifter som ikke har gode nok system for å følge opp lærlingene ute i bedriftene, som intern opplæringsplan, halvårsvurderinger og medvirkning i egen opplæring. Dette må vi ta på alvor.

At eleven får tett oppfølging fra lærer, er helt avgjørende i deres første møte med framtidig yrkesliv. Sterke elever vil stort sett klare seg, uansett. For de elevene som sliter vil manglede oppfølging og trygging kunne få store konsekvenser, både faglig og sosialt. Når elever av en eller annen får avbrutt praksis og må tilbake til skolen, vil det ikke være en lærer tilgjengelig for å undervise dem i faget. Hvem underviser eleven da?

Praksis – og lærebedriftene vil også slite når samarbeidet med skolen og lærerne ikke er til stede i den grad det burde. Bedriftene er avhengige av at skolen legger til rette for oppfølging av eleven, og for samarbeid om det faglige opplegget. De blir satt i en uheldig situasjon dersom dette ikke skjer, og vil bli et unødvendig hinder for elevenes opplevelse av sammenhengen mellom de ulike læringsarenaene. En slik situasjon kan også bidra til en svekkelse av tilgangen på praksisbedrifter og framtidige lærebedrifter. Er det noe vi ønsker?

Møre og Romsdal fylkeskommune er i stor grad opptatt av å øke gjennomføringsgraden, og da er det et paradoks at det er nettopp i faget YFF det skal spares inn på. Utdanningsforbundet mener det er på høy tid at Møre og Romsdal fylkeskommune ser nedprioriteringen av faget YFF i sammenheng med gjennomføringsgraden på yrkesfag, og for mulig økt frafall framover.

Konsekvensene av for liten tid til oppfølging i YFF kan være mange og til dels store, både for elever, lærere og for fylkeskommunen som utdanningsinstitusjon og leverandør av lærlinger til næringslivet. Elever trenger å bli trygge på overgangen fra skole til yrkesliv, for det er her frafallet ofte skjer. Å spare inn på YFF blir som å spare seg til fant. De økonomiske konsekvensene ved at elev og lærebedrift ikke lykkes, vil mulig få mye større langsiktige økonomiske konsekvenser enn å legge 100% av timene i faget YFF på læreren.

Å gjøre et så viktig fag til et sparetiltak, er som å prøve å styre ei skute uten skipper – vi kan aldri være sikker på at skuta når inn til havn. Både fylkeskommunen, politikere, næringsliv, foresatte, elever og lærere ønsker at elevene og lærlingene skal lykkes med sitt yrkesfaglige utdanningsløp. Hvorfor lar vi da økonomien svekke sikkerhetsnettet?

Vil du skrive i På tråden? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Vil du skrive leserinnlegg? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt – Rbnetts meningsportal