Det blåser hardt i debatten om bompenger på Nordøyvegen. Flere har tatt til orde for å både subsidiere bompasseringer, og redusere miljørabatten for elbiler. På mandag skal fylkestinget i Møre og Romsdal diskutere saken, og avgjøre om en eller begge blir en realitet.

I dag er det 50 prosent rabatt for elbiler på denne strekningen, og et flertall i Ålesund kommune mener at elbilistene må ta en større del av regningen. Vi håper at fylkestinget tenker seg om to ganger før de vedtar en reduksjon i miljørabatten, og nå skal jeg forklare hvorfor.

Miljørabatt i bom er en viktig del av elbilpolitikken i Norge og en av grunnene til den store suksessen elbilen har hatt som klimatiltak. Områdene i Norge med flest elbiler har også bomprosjekter med miljørabatt. I en undersøkelse fra Elbilforeningen i 2022 svarte hele 72 prosent av respondentene at miljørabatt i bomringen var et av de tre viktigste fordelene med å velge elbil.

Det er viktig å huske at satsingen på elbiler i Norge er en bevisst politikk. Stortinget har vedtatt målet om at alle nye biler skal være elektriske innen 2025. Dette målet må følges opp med tiltak. Staten har gjennom kjøpsavgiftene gjort det økonomisk fordelaktig å kjøpe elbil i stedet for en forurensende bil. Samtidig har kommuner og fylkeskommuner gjort det lettere å velge elbil, spesielt gjennom miljørabatt i bom.

Denne politikken har fungert. Bilistene har omfavnet elbilen. Til tross for at elbil er en relativt ny teknologi, og krever nye vaner på veien, valgte 8 av 10 elbil da de kjøpte en ny bil i fjor. Suksessen har også ført til at bruktbilmarkedet har elbiler som passer for alle.

Elbilpolitikken gjør at Norge redusere klimautslippene fra veisektoren. Tallene fra Miljødirektoratet er tydelige. Hver elbil som erstatter en fossilbil, sparer klimaet for 2 tonn CO2 i årlige utslipp. Elektrifisering av bilparken er et effektivt klimatiltak!

Noen politikere mener at jobben er gjort og at vi ikke trenger å gjøre det billigere å velge det klimavennlige alternativet, men dette er feil. Det er fortsatt langt igjen, og det er nødvendig å holde miljørabatten på 50 prosent for å motivere flere til å velge elbil. Fortsatt utgjør forurensende biler 20 prosent av bilsalget nasjonalt, og i Møre og Romsdal er det bare 16,5 prosent av personbilene som er elektriske. Hvis vi skal nå klimamålene våre, må vi overbevise flere bilister om å velge elbil fremfor en forurensende bil. 50 prosent miljørabatt på Nordøyvegen er et godt argument for dette.

Vil du skrive i På tråden? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Vil du skrive leserinnlegg? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt – Rbnetts meningsportal